topNotif

شمشاد رسمی و خواصش را بشناسیم

4863 بازدید
27 اردیبهشت 97
سمانه

شمشاد رسمی و خواصش را بشناسیم !

در ایران گوشوارک، شمشاد و شیشمیر نامیده می شود. در کتب طب سنتی به عربی آن افونموس و عرقیه الراهب آمده است.

مشخصات شیشمیر را بدانیم !

ساقه های این درخت کوچک به واسطه تولید چوب پنبه های موضعی چهار وجهی است و برگ ها بیضی کشیده نوک تیز به طول 3-8 سانتی متر با دمبرگ، میوه های آن کپسول کمی گوشت دار، سرخ رنگ که دارای چند خانه است و در هر خانه 2 عدد دانه های نارنجی قرار دارد. این درخت میوه اش از طرف خارج دارای چند برآمدگی است و بین برآمدگی ها یک بال وجود دارد که مجموعا میوه را به شکل کلاه کشیش در آورده است و به همین دلیل در فرانسه آن را کلاه کشیش نام نهاده اند.

چوب آن خیلی سخت است و در نجاری تزیینی استفاده می شود و به علاوه زغال چوب آن در نقاشی کاربرد دارد. تکثیر این درخت با قلمه آن انجام می گیرد. شمشاد رسمی یا شمشاد ژاپنی بومی چین و ژاپن است و سال هاست که از خارج به ایران وارد شده و در شهرها معمولا آن را برای تزیین می کارند.

شمشاد رسمی و خواصش را بشناسیممشخصات شمشاد رسمی !

شمشاد رسمی درختچه ای است همیشه سبز و نا خزان اگر در پناه درختان دیگر کاشته شود از آن ها بالا می رود و شاخه های خود را تا چند متر داخل تاج درختان همجوار وارد می کند ولی معمولا در باغ ها به عنوان دیوار سبز و پرچین های زینتی باغ ها کاشته می شود و با هرس آن ها را به صورت و در ابعاد دلخواه در می آورند. برگ های آن ضخیم چرمی براق به رنگ سبز چمنی به طول 3-7 سانتی متر، گل های آن زرد که در اواخر بهار ظاهر می شود و میوه آن کپسول چند خانه است که در آن دانه های قرمز واقع شده است.

تکثیر این شمشاد نیز از طریق کشت قلمه آن صورت می گیرد. شمشاد رسمی دارای ارقام زینتی مختلفی است که دو واریته آن در ایران در باغ ها کاشته می شوند عبارتند از شمشاد ابلق زرد که قسمتی از برگ های آن زرد طلایی است ولی انشعابات آن گاهی سبز و به گونه اجدادی بر می گردد که معمولا این انشعابات سبز را هرس می کنند که یک دست طلایی زیبا باشد. شمشاد ابلق سفید که برگ های آن سبز خاکستری با حاشیه ای سفید است. شمشاد نعنایی که دارای برگ های کوچک و سبز تیره است. درختچه ای است پا کوتاه و خیلی شبیه شمشاد جنگلی است که معمولا برای حاشیه گل کاری ها استفاده می شود.

 

        همچنین بخوانید: مامیران کبیر را بشناسیم  

 

خواص شمشاد رسمی !

کلیه قسمت های گیاه به خصوص میوه آن مسهل و ملین و قی آور است. اگر 3-4 عدد از میوه آن خورده شود در اشخاص بالغ اثر مسهلی شدید ایجاد می کند. در استعمال خارجی جوشانده 30 گرم میوه یا 40 گرم برگ آن در یک لیتر آب یا سرکه برای شست و شوی ناراحتی های پوستی و جرب و زخم های ناشی از کمی ویتامین ث مصرف می شود و مفید است.

در شمشاد ژاپنی بیشتر پوست درخت مورد توجه است و از جوشانده پوست آن به عنوان تونیک و ضد روماتیسم استفاده می شود. در هند و چین از جوشانده پوست درخت شمشاد ژاپنی برای جلوگیری از عرق کردن زیاد استفاده می شود و معتقدند که ضد عرق است. در چین از برگ های شمشاد رسمی یا شمشاد ژاپنی برای کمک به زایمان های سخت استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد يبوست را با خواص کنترل و درمان بواسير، درد بواسير، رفع يبوست، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0