علائم و عوارض فلج مغزی در کودکان

1842 بازدید
28 خرداد 97
سمانه

فلج مغزی در کودکان !

فلج مغزی یک بیماری اختصاصی نیست بلکه یک اصطلاح عمومی است که برای تشریح گروهی از ناهنجاری ها که حرکت و وضعیت بدنی را تحت تاثیر قرار می دهند به کار می رود. این بیماری ها حاصل آسیب به مغز در حال رشد در طی حاملگی، هنگام تولد و مدت کوتاهی پس از تولد است. کودکان مبتلا به فلج مغزی کنترلی بر اندام ها و وضعیت بدنی خود ندارند اما معمولا از نظر ذهنی مشکلی ندارند.

علت بیماری فلج مغزی چیست ؟

در اکثر موارد عامل واضحی بر بیماری دیده نمی شود. بعضی مواقع فلج مغزی توسط عفونت هایی مثل سرخجه که در حین حاملگی از مادر به جنین منتقل می شود به وجود می آید. اگر در حین تولد به نوزاد اکسیژن کافی نرسد نیز ممکن است فلج مغزی روی دهد، در بچه های نارس نیز ممکن است این بیماری ایجاد شود پس از عفونت هایی مثل مننژیت نیز این بیماری ممکن است بروز کند.

علائم و عوارض فلج مغزی در کودکان

علائم و عوارض فلج مغزی در کودکان

علائم بیماری فلج مغزی !

در صورتیکه در طی حاملگی یا هنگام تولد به مغز آسیبی وارد شود ممکن است نوزاد به طور مناسب قادر به غذا خوردن و استفاده از دست و پای خود نباشد. به طور عموم علایم تا سن شش ماهگی ظاهر نمی شوند و ممکن است این علایم شامل ضعیفی یا سفتی دست و پا، عدم تمایل به استفاده از دست و پا، حرکات غیر طبیعی و کنترل نشده، تاخیر در رشد طبیعی و نرسیدن به رشد کامل، اشکال در بلع، اشکال در تکلم و یبوست مزمن شوند. بسیاری از کودکان دچار ناهنجاری های بینایی از قبیل لوچی و ناهنجاری های شنیداری هستند. حدود یک چهارم آن ها ناتوانی شنیداری دارند.

عوارض بیماری فلج مغزی چیست !؟

اگر کودک مبتلا به فلج مغزی دچار سفتی دست و پا باشد در راه رفتن دچار مشکل می شود و ضعف غیر طبیعی بدنی دارد. این بیماری می تواند همچنین خطر در رفتگی مفاصل را افزایش دهد (به خصوص مفصل ران)، بعضی مواقع این کودکان مبتلا به صرع می شوند. در صورتی که نتوانند ارتباط مناسبی با اطرافیان خود به دلیل ناتوانی فیزیکی برقرار کنند ممکن است دچار مشکلات رفتاری شوند. این کودکان به دلیل آن که به طور مناسب نمی توانند سرفه کنند مستعد به عفونت های تنفسی هستند.

 

 

            همچنین بخوانید: کودکان در سن بلوغ، چه تغییراتی می‌کنند؟

 

 

چه کاری می توان انجام داد ؟

 

تشخیص فلج مغزی در بچه های حساس با سن بسیار کم مشکل است. وقتی کودک بزرگتر می شود این علایم بیشتر ظاهر می شود، اگر شک به وجود این بیماری برود ممکن است سی تی اسکن (CTscan) یا ام آر آی (MRI) برای تشخیص آسیب مغزی به کار رود. وقتی تشخیص تایید شد کل خانواده ها باید شیوه زندگی خود را به صورتی تغییر دهند تا بتوانند از این کودک مبتلا به فلج مغزی مواظبت کنند.

بسیاری از کودکان مبتلا فقط ناتوانی خفیفی دارند که نیازمند بعضی از فیزیوتراپی ها هستند. اما کودکان مبتلا به معلولیت های شدیدتر معمولا نیاز به درمان طولانی مدت و حمایت های اختصاصی دارند. فیزیوتراپی که به منظور رساندن وضعیت بدنی به حد طبیعی انجام می شود بخش مهمی از مراقبت را تشکیل می دهد. والدین می توانند کودک خود را به بازی کردن تشویق کنند چرا که ورزش باعث تمرین عضلات و افزایش هماهنگی می گردد. اگر کودک فقط ناتوانی فیزیکی کمی داشته باشد قادر به مدرسه رفتن می باشد. در صورت شدید بودن ناتوانی و داشتن ناتوانی ذهنی می توان از مدارس ویژه استفاده کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بخور حضرت مریم را با خواص درمان انواع بیماری های عصبی، درمان افسردگی شدید، درمان ام اس، صرع، تشنج، انواع معلولیت ها، جنون، درمان اوتیسم، درمان شب ادراری، کمک به استجابت دعا، بلغم زدا، ضد سرطان، آرامبخش، رفع انرژی های منفی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0