علت ایجاد حساسیت غذایی چیست؟

1439 بازدید
09 تیر 97
سمانه

علت ایجاد حساسیت غذایی چیست؟

واکنش نشان دادن به غذاها بسیار شایع می باشد گرچه تنها نسبت اندکی از علایمی که بعد از خوردن بعضی غذاها ایجاد می شوند را می توان به حساب آلرژی غذایی گذاشت. هرکس از بعضی غذاها خوشش می آید و به بعضی دیگر علاقه ای نشان نمی دهد یا حتی از آن ها بدش می آید. کودکان اغلب از خوردن بعضی غذاها امتناع می ورزند با این حال وقتی آن ها کمی بزرگتر می شوند تا حد زیادی این مشکل رفع می شود. آلرژی های واقعی غذایی یعنی آن هایی که سیستم ایمنی بدن را درگیر می سازند بسیار نادر هستند.

عوامل تحریک کننده غذایی

درد معده، نفخ، یبوست و اسهال بسیار شایع بوده است و تقریبا هر کسی در بعضی مواقع به آن ها دچار می شود. غذایی که ما می خوریم بر روی مشکلات ما تاثیر گذاشته، حساسیت پذیری روده ها را تغییر می دهد، تولید گاز کرده و ترکیب مدفوع ما را تشکیل می دهد.

باقی ماندن علایم فوق بدون اینکه علت زمینه ای وخیمی باعث ایجاد آن شده باشد را اصطلاحا سندروم روده تحریک پذیر می نامند. با این وجود پرهیز از خوردن غذاهایی که باعث تشدید وضعیت می شوند افزایش مصرف فیبرهای گیاهی در رژیم غذایی و یاد گرفتن اینکه چگونه با استرس ها برخورد نماییم همگی می توانند در درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر موثر باشند.

علت ایجاد حساسیت غذایی چیست؟

علت ایجاد حساسیت غذایی چیست؟

نحوه تشخیص آلرژی غذایی

آزمایش پوستی و آزمایش خون می توانند در شناسایی آلرژی غذایی به شیر، تخم مرغ، ماهی، صدف، گندم، سویا، بادام زمینی، گردو و فندق بسیار کمک کننده باشند. با این حال در موارد پیچیده تر می توان از آزمایش رژیم محدود کننده غذایی استفاده نمود.

درمان آلرژی غذایی

اگر شما دچار آلرژی غذایی هستید، موثرترین روش درمانی عبارت است از کنار گذاشتن آن ماده غذایی خاص از رژیم غذایی تان و پرهیز از مصرف آن، واکنش های خفیف به یک آلرژی غذایی را می توان با استفاده از آنتی هیستامین ها درمان نمود اما واکنش های شدیدتر و خطر ساز باید حتما با آدرنالین درمان شوند.    

 

همچنین بخوانید:  شایع ترین حساسیت های غذایی

 

رژیم غذایی

کنار گذاشتن و عدم مصرف غذایی که باعث عدم تحمل یا آلرژی شما می شود کلید درمان موفقیت آمیز این مشکل می باشد. با این حال باید مطمئن باشید که با کنار گذاشتن این مواد غذایی از رژیمتان شما از نظر تغذیه ی دچار کمبود و مشکل نمی شوید و مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و کلسیم از طریق سایر مواد به بدن شما خواهد رسید. این امر به خصوص در کودکان و نوجوانان که در سنین رشد قرار دارند اهمیت زیادی دارد. هیچ گاه بدون مشورت با یک متخصص تغذیه از یک رژیم غذایی سخت پیروی نکنید.

آنتی هیستامین ها

برای درمان علایم خفیف تر آلرژی غذایی که فقط منحصر به خارش و تورم لب ها، تورم صورت و کهیر باشد سودمند هستند. آنتی هیستامین هایی که در این موارد استفاده می شوند عبارتند از هیدروکسی زین و دیفن هیدرامین، گرچه در موارد شدید تر که شامل تورم زبن، آسم و سقوط فشار خون می شود استفاده از آنتی هیستامین ها ارزش زیادی ندارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک دریاچه را با خواص درمان سردردهای مزمن و میگرن، درمان بیماری های پوست، درمان شوره سر و افزایش رشد مو، تسکین درد مفاصل، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0