topNotif

علت قفل شدن زانو و روش درمان

2221 بازدید
28 اسفند 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

علت قفل شدن زانو و روش درمان آن

زانوها مستعد ابتلا به انواع ضربه ها، جراحات و آسیب های دیگر هستند. با گذشت سن و افزایش فعالیت اجتماعی، زانوهای بیچاره وظایف سنگین تری بر عهده می گیرند. پس از زانو زدن یا چمباتمه زدن، احساس می کنید دیگر نمی توانید بایستید. یا در حین ورزش یا راه رفتن به ناگهان حس می کنید زانوهایتان در یک وضعیت ثابت خشک شده است و یا آن که می خواهید از روی صندلی خود برخیزید ولی نمی توانید این کار را انجام دهید. در این حالت حس می کنید یک قلاب درون زانویتان از حرکت آن جلوگیری می کند. در وضعیت طبیعی، زانو، ماشینی است که به نرمی کار می کند، مانند لولای در که باز و بسته می شود. اما هنگامی که چیزی جلوی در بگذارید یا بین لولا قرار دهید، این حرکات نرم ممکن است مختل شوند و زانو در یک وضعیت ثابت باقی بماند.

این وضعیتی است که ارتوپدها آن را قفل شدن حقیقی زانو می نامند. برخی چیزها به صورت فیزیکی از صاف شدن یا خم شدن زانو جلوگیری می کنند و آن را به خشکی در یک وضعیت ثابت نگه می دارند. این وضعیت اغلب با درد همراه است و از آن جا که معمولا در حین بالا رفتن از پله ها، نشستن بر روی زمین و یا قرار گرفتن در برخی از موقعیت های حساس رخ می دهد، می تواند تا حدودی رعب انگیز باشد.

علت قفل شدن زانو و روش درمان

علت قفل شدن زانو و روش درمان

چرا زانوهایمان قفل می کند ؟

معمولا قفل شدن زانو در اثر تکه های کند شده غضروف و یا استخوان به وجود می آید که خود ناشی از ضایعه ای تحت عنوان استئوکندریت جداشونده، است. تکه های جدا شده غضروف و یا استخوان در حفره زانو آزادانه حرکت می کنند تا آن جا در بین دو سطح مفصلی گرفتار شده و مانع از حرکت مفصل شوند. در برخی از موارد گیر کردن زانو می تواند ناشی از برهم خوردن نظم قرار گیری استخوان ها و عضلات اطراف زانو باشد.

ضعف عضلات داخل ران و یا سفتی عضلات خارجی آن می تواند موجب بر هم خوردن نظم قرار گیری کشکک زانو شود و بدین ترتیب مانع تحرک زانو شود. در صورتی که عضلات به وضعیت طبیعی خود باز گردند آن گاه کشکک زانو نیز وضعیت عادی به خود خواهد گرفت و حرکات زانو مجددا برقرار خواهند شد.

 

همچنین بخوانید: خواص انزروت برای تسکین درد مفاصل

 

قفل شدگی کامل به ندرت پیش می آید. اما مکررا اتفاق می افتد فردی در پی جراحت نتواند زانوی خود را حرکت دهد، این حالت حسی شبیه قفل شدگی زانو به وجود می آورد اما در واقع مانع حقیقی در راه حرکت زانو وجود ندارند، متخصصین این وضعیت را قفل شدگی کاذب زانو می نامند، که یک واکنش ساده نسبت به درد است. ساز و کار درد مانع از تحریک کامل زانو می شود. این درد می تواند در پی وارد آمدن ضربه به مفصل و یا پیچ خوردگی و یا آن که در اثر خشکی ناشی از نشستن طولانی مدت به وجود آید.

فراموش نکنیم :

گر چه پس از مدتی استراحت قفل شدگی زانو بهبود می یابد، اما این را نباید به منزله رفع کامل مشکل تلقی نمود. چنانچه قفل شدگی زانو ناشی از تکه های استخوانی یا غضروفی باشد، ممکن است جراحات جدی در زانو به وجود آیند. هر گونه بروز محدودیت در حرکات زانو باید توسط پزشک بررسی شود و حتی ممکن است نیاز به دخالت جراح نیز باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ وشا را با خواص مقوی و انرژی زا، خلط آور و نرم کننده سینه، درمان برونشیت های مزمن، تنگی نفس، دفع انرژی های منفی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0