topNotif

علل التهاب پوست در ناحیه پوشک نوزاد

1728 بازدید
30 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

علل التهاب پوست در ناحیه پوشک نوزاد

تقریبا همه کودکان قبل از اینکه از پوشک گرفته شوند، حداقل برای یک بار دچار «راش» یا التهاب پوست ناحیه پوشک شده‌اند. شایع ترین عامل ایجاد راش، تحریک پوست کودک در اثر تماس با ادرار و مدفوع است. راش قرمز در ناحیه ای است که پوشک پوشیده شده و علت ایجاد آن تحریک یا عفونت است. این عارضه ممکن است از زمان تولد تا زمانی که کودک پوشک مصرف می کند ایجاد شود. بهداشت ضعیف و عدم تعویض زود به زود پوشک این خطر را افزایش می دهد. این راش باعث التهاب و زخم در قسمت هایی از پوست که به وسیله پوشک پوشیده شده است می شود و ناراحتی آن ممکن است کودک را بی قرار کند.

راش پوشک به هر گونه التهاب پوستی (صرف نظر از علت آن) گفته می شود که در ناحیه پوشیده شده توسط پوشک به وجود می آید. و درست است که عموما در شیرخوران و نوپایان دیده می شود ولی می تواند در هر فردی که پوشک بپوشد (بعنوان مثال یک فرد بالغ دچار بی اختیاری ادراری) بوجود آید. این راش به هیچ وجه نشانه غفلت والدین و یا مراقبت ناکافی نیست. این راش شایع ممکن است در هر زمانی حتی هفته های اول تولد بوجود آید ولی معمولا در سن نه تا دوازده ماهگی دیده می شود. مطالعات نشان داده است که هفت تا سی و پنج درصد کودکان در این سن به این راش مبتلا می شوند.

علل التهاب پوست در ناحیه پوشک نوزاد

علل التهاب پوست در ناحیه پوشک نوزاد

علل راش چیست ؟

راش پوشک معمولا به علت تحریک پوست به وسیله ادرار و مدفوع ایجاد می شود. این راش معمولا فقط در جایی که پوست و پوشک کثیف به طور مستقیم با هم در تماس هستند ایجاد می شود و به نواحی دیگر پوست منتشر نمی شود. اگر پوشک کودک زود به زود تعویض نشود یا آن ناحیه کاملا پاک نگردد راش بدتر می شود. خوشبو کننده های پوستی و استفاده از بعضی پودرهای شوینده پوشک های پارچه ای می توانند راش های مشابهی ایجاد کنند. عفونت های قارچی پوست مثل کاندیدا یا با شیوع کمتر عفونت باکتریایی مثل زرد زخم می توانند عامل راش پوشک باشند. راشی که عامل آن عفونت باکتریایی است تمام ناحیه پوشک نظیر چین های پوستی کودک را مبتلا می کند. گاهی یک راش پوسته دار شبیه کردال کاپ در ناحیه پوشک بچه ایجاد می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان راش های پوستی نوزادان

 

چه اقداماتی باید انجام شوند ؟

اگر شما اقدامات توصیه شده شخصی در مورد راش پوشک را رعایت کنید، معمولا این راش بعد از چند روز بدون هیچ درمانی پاک می شود. اگر اقدامات شخصی باعث بهبودی نشد یا اگر فکر می کنید راش پوشک عفونی است بایستی کودک تان را پیش پزشک ببرید. پزشک راش را معاینه کرده و ممکن است برای کاهش التهاب کورتیکواستروئید تجویز کند. برای درمان عفونت باکتریایی ممکن است آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی و برای کاندیدا داروهای ضد قارچ موضعی داده شوند. راش پوشک عفونی بایستی درمان شود و طی یک هفته کاملا برطرف شود. اگر اقدامات پیش گیرنده مرتبا در تمام طول مدتی که بچه پوشک می شود دنبال نشود راش پوشک ممکن است عود کند.

اقداماتی برای راش پوشک :

راش پوشک معمولا با استفاده از اقداماتی که در زیر آمده است با موفقیت بهبود می یابد و از عود آن پیشگیری می شود. برای پیشگیری از تحرک پوست، پوشک های کودک تان را زود به زود تعویض کنید. در موقع عوض کردن کودک ناحیه پوشک را به آرامی با آب تمیز کنید و اجازه دهید آن ناحیه کاملا خشک شود. از یک کرم پوششی مثل کرم روغن کرچک یا روی استفاده کنید. از خوشبو کننده های پوستی پرهیز کنید. هر موقع که امکان دارد کودک را بدون پوشک بگذارید. پوشک های پارچه ای را با یک پودر شوینده غیر بیولوژیک بشویید. از آسترهای جذاب همراه پوشک های پارچه ای استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل همیشه بهار را با خواص درمان سوختگی، یبوست، میخچه، تقویت معده و کبد، درمان بیماری های پوستی، درمان قاعدگی های نامرتب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0