عوارض و فواید مصرف ویتامین دی

1551 بازدید
21 تیر 97
سمانه

با عوارض و فواید مصرف ویتامین دی بیشتر آشنا شوید.

ویتامین دی توسط رژیم غذایی و یا در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفتن بدن تامین می گردد. وظایف این ویتامین رشد و شکل گیری طبیعی استخوان ها و دندان ها، تنظیم جذب کلسیم و فسفر بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

علایم کمبود ویتامین دی :

راشیتیسم (بیماری مخصوص اطفال که در آن استخوان ها نرم می گردند)، پوکی استخوان، نرمی استخوان، از دست رفتن حس شنوایی جز علایم کمبود ویتامین دی است.

علایم مصرف بیش از حد ویتامین دی :

اسهال، حالت تهوع، آسیب به قلب و کبد، کلسیم مازاد در بافت های کبد، کلیه ها و قلب رسوب کرده و ممکن است منجر به مرگ گردد.

عوارض و فواید مصرف ویتامین دی

عوارض و فواید مصرف ویتامین دی

میزان مصرف روزانه :

  • 10 میلی گرم برای تمام سنین می باشد.
  • کمتر از ده دقیقه قرار گرفتن در مقابل اشعه یو وی آفتاب میزان مورد نیاز ویتامین دی افرادی که پوستی تیره دارند را جبران می نماید.
  • ویتامین دی موجب تداوم نیروی جوانی می شود.
  • مصرف ویتامین دی پیری را به تعویق می اندازد.
  • مقدار بیشتر ویتامین دی در بدن از میزان التهاب و استرس بدن می کاهد که این امر در به تاخیر انداختن روند پیری اهمیت دارد.

بررسی ها نشان داده است مصرف ویتامین دی ضمن جلوگیری از عوارض میانسالی در افراد، موجب تداوم نیروی جوانی می شود. مصرف مکمل های ویتامین دی می تواند در زنان و مردان روند پیری را به تاخیر اندازد. اما در افرادی هم که دچار کمبود این ویتامین یا کلسیم نیستند توصیه می شود مصرف توام ویتامین دی و کلسیم (از راه تغذیه نه مکمل یا داروهای شیمیایی) را در برنامه خود قرار دهند تا نتیجه بهتری حال شود.

کلسیم بالای خون سرطان زا است. محققان اعلام کرده اند خطر ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که میزان کلسیم خون آن ها بیش از حد بالا باشد بسیار زیاد خواهد بود. با انجام یک آزمایش خون ساده می توان میزان خطر ابتلا به این سرطان مهلک را در افراد تشخیص داد.

 

همچنین بخوانید: غذاهای خطرناکی که مردم می‌خورند

 

نکاتی ارزشمند درباره اهمیت ویتامین دی و نور خورشید.

کمبود ویتامین دی یکی از بزرگترین مشکلات است و بسیاری از افراد از کمبود ویتامین دی به عنوان یک ماده غذایی دوم در بدنشان آگاه نیستند.  برای این که دریابیم بدن چه مقدار ویتامین دی نیاز دارد باید فشار خون را اندازه گیری کنیم. متاسفانه تعداد اندکی از پزشکان برای تعیین مقدار ویتامین دی مورد نیاز بدن این کار را انجام می دهند.

فهرست بیماری های مربوط به ویتامین دی طولانی و در حال افزایش است. بیماری های استخوان نظیر نرمی استخوان، پوکی استخون از جمله بیماری های شایع در اثر کمبود ویتامین دی هستند.

دردهای عضلانی و ضعف یکی دیگر از این بیماری ها است. حدود 16 نوع سرطان وجود دارد که ویتامین دی در پیشگیری از آن ها بسیار موثر است. بیماری های دیگر که ناشی از کمبود ویتامین دی هستند عبارت از ام اس، دیابت نوع اول، آرتریت، روماتیسمی مفاصل و ناراحتی های قلبی می باشند.

به گفته پژوهشگران کسانی که مکمل های ویتامین دی مصرف می کنند اگر مقدار زیادی از این مکمل ها استفاده کنند خطرناک است.  به غیر از نور خورشید، غلات و برخی سبزیجات و میوه جات، کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین حاوی مقادیر زیادی از این نوع ویتامین هستند. دریافت این ویتامین به صورت مصنوعی مثل قرص و آمپول نیز در بازار موجود است. باید خاطر نشان کرد این ویتامین را نباید از طریق قرص، دارو یا مکمل جبران کنید و باید بصورت طبیعی از تغذیه صحیح جایگزین شود.  پس حواستان به تبلیغات دروغین باشید چرا که این ویتامین و نه هیچ ویتامین یا ماده معدنی دیگری از راه های غیر طبیعی و مصنوعی و با استفاده مکمل ها، قرص ، کپسول، روغن و …  قابل دریافت نیست.

توجه: به خاطر داشته باشید بدن شما هرگز نمی تواند از طریق قرص، کپسول، دارو یا دیگر مکمل های شیمیایی هیچ نوع ماده معدنی یا ویتامینی را جذب کند، بدن فقط قادر است از طریق میوه، غذا و منابع طبیعی و به مقداری که لازم دارد کمبودهایش را جبران کند. مراقب تبلیغات کذب در مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه ها باشید و هرگز بصورت خودسرانه این مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دوسر را با خواص كاهش كلسترول خون، مقوی اعصاب، ضد عفوني كننده بدن، تقويت كننده بدن، ادرار آور و ملين، مقوی قلب و خون، تسكين دهنده درد، درمان اگزما، کاهش وزن، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0