فواید و مضرات استفاده از گوشت شتر

21303 بازدید
27 اردیبهشت 97
سمانه

چند نکته درباره فواید و مضرات گوشت شتر !

فواید و مضرات استفاده از گوشت شتر : گوشت و مشتقات آن مواد غذایی مرغوبی به شمار می روند که خوردن آن ها می تواند باعث بروز عادت غذایی مختلفی برای مصرف کنندگان شود که برخی از این عادت های غذایی می توانند مشکلات اقتصادی و بهداشتی برای مصرف کنندگان در پی داشته باشند، از جمله این عادت ها می توان به خوردن گوشت به صورت خام یا تخمیر شده اشاره کرد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که روش های مصرف گوشت و یا بازاریابی آن در مواردی باعث انتشار گسترده بیماری هایی در کشورهای عربی و یا بازاریابی آن در مواردی باعث انتشار گسترده بیماری هایی در کشورهای عربی می شود چرا که در این جوامع عربی میهمانی ها و سفره های بزرگ ترتیب داده می شود که در آن میهمانان زیادی شرکت کرده و تمامی افراد بر سر این سفره ها می نشینند و چنانچه در این میهمانی ها گوشت آلوده ای مصرف شود این افراد به بیماری مبتلا خواهند شد. از این رو مقامات بهداشتی محلی، منطقه ای و بین المللی اهمیت زیادی برای بهداشت گوشت و مشتقات آن و روش های تولید و مصرف آن قائل هستند.

تغییر عادت های غذایی مردم

مشکلی که همچنان باقی و پا برجاست تغییر عادت های غذایی مردم در رابطه با مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی است که حل آن آسان به نظر نمی رسد. آدمی از دوران کودکی به خوردن انواع معینی از غذاها عادت می کند و به همین دلیل از خوردن سایر غذاهایی که به آن عادت ندارند و یا غذاهایی که به دلیل برخی از اعتقادات دینی، اجتماعی و عرفی تحریم شده است، خودداری می کند. به عنوان مثال بسیاری از شهرنشینان به علت عادت نکردن به مصرف گوشت شتر از خوردن آن خودداری می کنند و برخی از آن ها بر این باورند که گوشت شتر دیر پز بوده و بوی ناخوشایندی دارد و همچنین باعث طولانی شدن دوران حاملگی در زنان باردار می شود.

فواید و مضرات استفاده از گوشت شترخواص گوشت شتر

گوشت شتر منبع خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن است، این گوشت حاوی موادی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین های مفید و مورد نیاز بدن است که شامل ویتامین ب کمپلکس و برخی عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفر و کلسیم می شود. همچنین گوشت شتر قدرت مخصوصی در نگهداری هر چه بیشتر آب دارد که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی خواص طبیعی گوشت دارد. گوشت شتر از جهت ترکیب شیمیایی با سایر گوشت های دام اهلی تفاوت دارد.

گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو میزان کمتری چربی، پروتئین و خاکستر دارد. پروتئین های گوشت شتر فاقد اسیدهای آمینه ضروری نظیر تریپتوفان و همچین اسید آمینه های نیمه ضروری است. گوشت شتر همچنین در مقایسه با گوشت سایر دام های اهلی دارای سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است که این امر با متابولیسم آب در بدن دام ارتباط مستقیمی دارد. باید افزود که نسبت کلسیم فقط در عضلات ران زیاد است اما نسبت آهن و روی در گوشت شتر کمتر از میزان آن در گوشت دام های اهلی دیگر است. ترکیب شیمیایی گوشت شتر اختلاف زیادی با ترکیب شیمیایی گوشت دام های اهلی دیگر به ویژه گاو ندارد. دیده شده که گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو از رطوبت بالاتری برخوردار بوده و پروتئین و چربی کمتری دارد.

خصوصیات فیزیکی گوشت شتر !

گوشت شترهای جوان که سن آن ها بین 1 تا 3 سال است، نرم تر و خوش طعم تر از گوشت شترهای بزرگسال است که معمولا گوشتی سفت و دیر هضم دارند. هر چه سن حیوان بیشتر می شود از میزان نرمی گوشت نیز کاسته می شود. از این رو بهتر است شتر های یک ساله برای مصرف ذبح شوند.  گوشت شترهای کم سن و سال از جهت مزه و طعم و نرمی شبیه به گوشت گاو هستند.

علتی که باعث می شود برخی از مردم گمان کنند گوشت شتر دیر پز است استفاده از گوشت شترهای پیر و مسن است، زیرا هر چه عمر شتر بالا رود پیوندهای موجود بین الیاف بافت همبند افزایش می یابد و کمتر تحت تاثیر حرارت و آنزیم ها قرار می گیرند. گوشت شترهای مسن و پیر برای سرخ کردن مناسب نیستند، زیرا به علت داشتن میزان زیادی کلاژن دیر پز هستند اما می توان این گوشت را فرآوری کرده و از آن کالباس تهیه کرد و این که آن را همانند سایر گوشت ها خشک کرده و برای مدت طولانی در روغن حیوانی نگهداری کرد.

 

         همچنین بخوانید:  شیر شتر، درمانی طبیعی  

 

از این رو پیشنهاد می شود مصرف کنندگان گوشت شتر را تجربه کنند زیرا آدمی می بایست با توجه به سرعت وقوع حوادث در دنیای امروز و تغییراتی که هر از چندی در محیط زیست پیرامون ما رخ می دهد و شامل جنگ ها و بیماری ها و بلایای طبیعی است بر مصرف تمامی انواع گوشت های موجود عادت کند. این امر در کشورهای غربی اتفاق افتاد و مصرف کنندگان برای فرار از بیماری جنون گاوی به خوردن گوشت شتر مرغ روی آوردند.

نحوه طبخ غذا با گوشت شتر !

به رغم باور نا صحیح بسیاری از مردم که گوشت شتر را کمی شیرین مزه می دانند راسته و سردست گوشت این حیوان به صورت کباب کوبیده با کمی چربی کوهان آن بسیار لذیذ بوده و فوق العاده لطیف است به طوری که اگر از قبل کسی نداند که کباب گوشت چه حیوانی را خواهد خورد اصلا باور نمی کند که این کباب با گوشت شتر بوده زیرا خوشمزه تر از گوشت بره است.

گوشت چرخ کرده این حیوان صبور که در عین بزرگی جثه و قد بلند آن بسیار افتاده و رام است برای درست کردن کباب کوبیده، کباب بشقابی، شامی، کوفته و هر گونه غذایی که با گوشت چرخ کرده درست می شود، غذایی بسیار مطبوع و لذیذ خواهد شد و آن گاه متوجه خواهید شد که چرا تاکنون از چنین گوشت سالم و لذیذی غفلت نموده و در ازایش گوشت گاو و گوساله که طبعی سرد دارد جایگزین شده است.

غذاهای فرنگی با طبع سرد که سر منشا پیدایش بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر، پارکینسون، ام اس، ضعف گوارشی، پوکی و نرمی استخوان، پیری زود رس، ناتوانی و بی میلی جنسی، ناراحتی های روحی و عصبی (به علت افزایش رطوبت و سردی در لایه های خاکستری مغز و نیز ایجاد رخوت و سستی در بافت ها و نورون های عصبی در انتقال پیام رسانی) هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کوهان شتر را با خواص درمان درد زانو و مفاصل، تسکین دردهای آرتروز و شکستگی استخوان، رفع بواسیر و خونریزی و شقاق، برطرف کننده ترک های شدید دست و پا، رفع گرفتگی عضلات و رگ به رگ شدگی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

8
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. جلال
    17 آبان 1400

    سلام، لطفاً بفرمایید مصرف زیاد گوشت شتر هم موجب نقرس می‌شود یا خیر.ممنون از پاسخ‌گویی شما.

    • عطارک
      23 آبان 1400

      درود بر شما

      تمام گوشت های قرمز چربی، اسید اوریک و کلسترول زیادی دارند و گوشت شتر هم گوشت قرمز است، کسانی که مشکل نقرس دارند، نباید از خوراک این گوشت زیاد استفاده کنند.
      متخصصان بر این باورند کـه عدم تعادل در مصرف گوشت شتر، موجب بروز نقرس می شود.

      شاد و پیروز باشید.

  2. میترا
    30 فروردین 1400

    ????????

  3. parsa
    28 آذر 1399

    عالی بود

  4. نرجس داوری
    26 تیر 1399

    طبیعت گوشت شتر خیلی گرمه و من اصلا نمیتونم از این گوشت استفاده کنم

    • بابایی
      9 مرداد 1402

      سلام شنیدم میگن گوشت شتر رو نباید به تنهایی پخت حتما باید بایه گوشت دیگه مثلاً گوشت گوسفند یا گوساله چرخ شود میخواستم ببینم این حرف درسته یانه ؟؟

  5. شهره
    4 تیر 1399

    ما توی منطقه ای هستیم که ساکنین از گوشت شتر خیلی استفاده میکنن و همه اعتقاد دارن که خیلی خواص داره

0