topNotif

نکات مهم مراقبت از دندان

1780 بازدید
08 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

بهداشت دهان و نکات مهم مراقبت از دندان

داشتن دندان های سالم و عاری از هر نوع پوسیدگی و ضایعه از آرزوهایی است که از مدت ها پیش توجه بشر به آن معطوف شده است. عدم اطلاع از روش های گوناگون پیشگیری از بیماری های دهان و دندان این تصور را به وجود آورده بود که با پیشرفت سن به ناچار دندان ها از بین می روند و به جای آن ها باید از دندان مصنوعی استفاده کرد. در حالی که در سال های اخیر به علت توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان یا دندانپزشکی پیشگیری عملا این طرز فکر مطرود و بالعکس با مراقبت های دندان پزشکی و همکاری های فردی در هر سنی می توان از دندان های سالم و زیبا برخوردار بود.

دندان ها دارای ساختمان سختی هستند که درون حفره دهانی و در داخل استخوان فکین قرار گرفته اند؛ در اولین مرحله گوارش، کلام و صوت، ساختمان اسکلت صورت نقش اساسی دارند و برای انجام دادن این سه وظیفه لازم است که شکل و نظم خاصی از نظر ترتیب داشته باشند.

سلامت دندان و ارتباط آن با تغذیه سالم :

شکل و عمل دندان ها با هم ارتباط مستقیم دارد و  تاثیر بسیاری بر سلامت انسان دارد. رویش، استحکام و فرم صحیح دندان ها معمولا تابع ارث، سلامت جسمانی و تغذیه مناسب است. ممکن است دندان ها به طور ارثی یا به دلیل رسیدگی نکردن، تصادف و یا دلایل دیگر نامرتب شوند، اگر دندان های نامرتب درست نشوند باعث تغییر شکل صورت، جویدن ناقص و بسیاری از بیماری های گوارشی، دندانی در سال های بعد می شوند.

نکات مهم مراقبت از دنداننکاتی درباره دندان های شیری

در صورت عدم توجه والدین و بی توجهی در رعایت بهداشت، دندان های شیری به زودی پوسیدگی پیدا کرده و در خیلی از موارد پوسیدگی ها به قدری پیشرفته اند که باید کشیده شوند. از دندان های شیری باید مراقبت زیادی کرد، زیرا این دندان ها در رشد و رفتار کودک، تلفظ کلمات و حفظ فضا برای رویش دندان های دائمی و عمل تغذیه نقش عمده ای دارند. همچنین سبب ایجاد نظم دندان های دائمی در فک ها می شوند.

دندان های دائمی از سن شش سالگی ظاهر می شوند، سپس تا سن دوازده سالگی تدریجا دندان های شیری با دندان هایی دائمی تعویض می شود. دندان عقل چهار عدد است که از سن هجده سالگی به بعد در عقب دندان های آسیای بزرگ رشد می کند.

عوامل تاثیرگذار در پوسیدگی دندان

مکانیزم پوسیدگی دندان به چهارعامل بستگی دارد. مقاومت فردی در برابر پوسیدگی دندان، خود به فاکتورهایی مثل شکل، جنس، طرز قرار گرفتن دندان ها و ترکیب بزاق ارتباط دارد. مقدار مصرف مواد قندی به مقدار زیاد و به طور مکرر، میزان تولید پوسیدگی را شدیدتر و بیشتر خواهد کرد. بنابراین میزان قند موجود در غذا را تا آن جا که ممکن است باید کم کرد.

پلاک های میکروبی که بی رنگ، نازک و غیر قابل رویت و مملو از میکروبی است به طور منظم و مداوم روی دندان ها تشکیل می شود. پلاک میکروبی در آب، قابل حل نیست و در نتیجه نمی توان انتظار داشت که با شستن عادی دهان و غرغره کردن با آب از بین برود.

    همچنین بخوانید:  خمیر دندان طبیعی خانگی برای سلامت دندان    

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری بشر بوده و نود و هشت درصد افراد مبتلا هستند و در هر سنی ممکن است در دندان های شیری و دائمی ممکن است به وجود آید. میکروب های موجود در دهان، موا قندی غذا را به اسید تبدیل کرده، این اسید سطح خارجی دندان را در خود حل می کند و حفره ای ایجاد می کند. حفره ایجاد شده پوسیدگی نام دارد. تحقیقات به عمل آمده بیانگر آن است که پس از مصرف هر وعده غذایی در اثر تخمیر باقیمانده مواد بین دندان ها حدود بیست دقیقه اسید در دهان تولید می شود که با احتساب سه وعده غذای مصرفی یک ساعت اسید در دهان تولید می شود.

برای سلامت دندان مسواک زدن فراموش نشود!

استفاده از مسواک موثرترین و عملی ترین روش حذف پلاک میکروبی است و حتی بدون خمیر دندان هم می توان مسواک کرد. خوردن مایعات و غذاهای خیلی گرم یا بسیار سرد، اسیدی یا قلیایی به دنبال یکدیگر و شکستن مواد سخت با دندان ها به مینای دندان آسیب می رساند.

مصرف گوشت و شیر، فرآورده های لبنی در دوران کودکی که دندان ها در حال شکل گرفتن است، به سلامت دندان ها کمک می کند. همچنین مصرف ویتامین ث مقاومت شخص را در مقابل بیماری لثه افزایش می دهد. استفاده از غذاهای اصلی، ویتامین ها، مواد معدنی، کلسیم و فسفر برای استحکام و سلامت دندان لازم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت عضلات و موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0