topNotif

همه چیز در مورد ویتامین ب

2157 بازدید
24 تیر 97
سمانه

با همه چیز در مورد ویتامین ب آشنا شوید

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزیی برای متابولیسم مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می شود و به بیماری های مختلف مانند بری بری و پلاگر منجر می شود. ویتامین ها مواد ارگانیکی می باشند که برای زندگی حیاتی بوده و باید به مقادیر اندک در رژیم غذایی موجود باشد.

ویتامین ها سبب تسهیل سوخت و ساز بدن، اسیدهای آمینه، چربی ها و کربوهیدرات ها می شوند و رشد و نمو و ترمیم سلول های بدن را میسر می سازند. برخی از ویتامین ها سبب جذب مواد غذایی در روده می شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می کنند. عمل آن ها بر روی بافت ها و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن ها از بروز یک عارضه جلوگیری می کند.

بدن انسان تقریبا به 13 نوع ویتامین نیاز دارد که کمبود یکی از آن ها می تواند در اعمال حیاتی انسان اختلالاتی ایجاد نماید و حتی گاه منجر به مرگ می شود. خوب است بدانید که بیشتر ویتامین ها از منابع طبیعی استخراج می شوند. وظایف ویتامین ها در بدن انسان شامل تولید انرژی، تنظیم واکنش های شیمیایی بدن، عامل رشد، ترمیم و حفاظت از سلول ها و ارگان های بدن و شرکت در بسیاری از پروسه های متابولیکی بدن می باشد.

همه چیز در مورد ویتامین ب

همه چیز در مورد ویتامین ب

ویتامین ب

ویتامین های گروه ب در شکل گیری گلبول های قرمز و رساندن اکسیژن به بافت های سراسر بدن از جمله بافت های چشمی بسیار مهم هستند که یکی از این ویتامین ها ویتامین ب 1 یا تیامین می باشد که نقش آن در عملکرد سریع ماهیچه های چشمی و تعادل حرکات چشم انسان بسیار مهم می باشد و کمبود این ویتامین در بدن به اختلالاتی چون منظم نبودن حرکات چشم، انحرافات چشم در کودکان و دو بینی منجر می گردد و منابع سرشار از ویتامین ب 1 را می توان در سبزیجات خوراکی مانند فندق، گردو و موز و مخمرهایی مانند مخمر جو و گندم، تخم مرغ، گوشت، نان، جگر سالم، ماهی و موز جستجو کرد.

از دیگر ویتامین های این گروه ویتامین ب 2 یا ریبوفلاین است که نقش آن تنظیم سیستم بینایی چشم و ایجاد تعادل و حساسیت بینایی در چشم انسان است که کمبود آن منجر به عوارضی چون سوزش چشم، اشک ریزش و احساس ناخوشایند در سیستم بینایی همچنین ابتلا سریع تر به آب مروارید می گردد و از منابع این ویتامین ب 2 می توان به جگر سالم، تخم مرغ و سبزیجات، دانه های خوراکی و میوه تازه اشاره کرد. برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروری است.

آثار کمبود ویتامین

کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود و ممکن است موجب روماتیسم شود.

 

همچنین بخوانید: آیا رژیم زنده خواری مشکل و طاقت فرساست؟!

 

نقش ویتامین ب در ساختار بدن

موجب تنظیم عمل قندها می شود، موجب رشد مو و جذب خوب خوراکی ها به بدن می شود. اعصاب را تنظیم و تپش قلب را منظم می کند. ضعف عمومی بدن را برطرف می کند. اشتها را متعادل می کند. از فلج جلوگیری می کند. مانع تنبلی معده و روده می گردد.

گیاهانی که دارای ویتامین ب می باشند.

انجیر، جو، سبوس گندم، سبوس برنج، فندق، اسفناج، گوجه فرنگی، آلبالو، انار، کاهو، کلم، گردو، شاه بلوط، سبزیجات سبز و تازه، کرفس، انگور، به، آلو، ریواس، هویج، پرتقال، بامیه، موز، سنجد، عدس، سیر، شلغم، گشنیز، یونجه، پیاز، بولاغ اوتی، ترب، توت فرنگی، ازگیل، رطب و لیمو جز گیاهانی هستند که سرشار از ویتامین ب هستند.

منابع حیوانی ویتامین ب

زرده تخم مرغ، جگر سیاه و لبنیات سرشار از ویتامین ب هستند.

توجه: به خاطر داشته باشید بدن شما هرگز نمی تواند از طریق قرص، کپسول، دارو یا دیگر مکمل های شیمیایی هیچ نوع ماده معدنی یا ویتامینی را جذب کند، بدن فقط قادر است از طریق میوه، غذا و منابع طبیعی و به مقداری که لازم دارد کمبودهایش را جبران کند. مراقب تبلیغات کذب در مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه ها باشید و هرگز بصورت خودسرانه این مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن دانه خشخاش منبع عالی ویتامین های گروه ب را با خواص مسکن درد، مخدر، آرام کننده، رفع سرفه، قابض، ضد اسهال ساده و ضد اسهال خونی، ضد التهاب پوست، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0