چند روش برای مسئولیت پذیری در کودکان

1868 بازدید
16 تیر 97
سمانه
,,

مسئولیت پذیری در کودکان

وقتی از والدین می پرسند کدام یک از شما انتظار دارید فرزندتان مسیر منظمی را در اجرای وظایف و مسئولیت هایش طی کند پاسخ بیشتر آنان مثبت است و چنین انتظاری را تایید می کنند اما در عمل اغلب ایشان راهی را پیش می گیرند که چنین انتظاری را برآورده نمی سازد.

متاسفانه بیشتر پدر و مادرهای امروزی نمی توانند مسیر مشخصی را برای هدایت کودکشان در جهت مسئولیت پذیری تعیین کنند. بیشتر آنان می پندارند که پدر یا مادر خوب کسی است که خود به طور کامل در خدمت کودک قرار داده، خویش را در برابر انجام کارهای او متعهد بداند. ولی باید گفت بهترین هدیه والدین به فرزندانشان آشنا ساختن آنان با مسئولیت های جاری زندگی است چرا که با شناخت وظایف طبیعی زندگی و انجام مسئولانه آن ها زمینه موفقیت های بعدی و کسب اعتماد به نفس در ایشان فراهم می شود.

آنان با شانه خالی نکردن از مسئولیت ها به شهروندی محترم تبدیل می شوند و می توانند با دیگران روابطی سازنده داشته باشند. به قول حضرت علی (ع) هیچ پدری هدیه ای بهتر از تربیت نیکو به فرزندش نداده است.

چند روش برای مسئولیت پذیری در کودکان

چند روش برای مسئولیت پذیری در کودکان

باید گفت که هیچ یک از ما مسئول متولد نمی شویم. از سوی دیگر نمی توان مسئولیت را تحمیل کرد بلکه منش مسئولانه در طول زمان و بر اثر نگرش ها و عادت های روزانه ما در حیطه احساسات، تفکرات و رفتارها شکل می گیرد. مسئولیت تنها در درون فرد رشد می کند و بر پایه معیارها و ارزش هایی که در خانه و اجتماع به دست می آورد تغذیه و هدایت می شود.

آموزش مسئولیت پذیری به جوی ویژه در خانه و مدرسه نیاز دارد. چنین جوی درباره تصمیم گیری ها و پیامدهای آن ها به کودکان اطلاعاتی می دهد و منابعی را در اختیار ایشان می گذارد تا بتوانند درست تصمیم بگیرند.

مسئولیت پذیری چیست ؟

مراد از مسئولیت پذیری آن است که فرد افزون بر در نظر گرفتن خواست ها و احساسات خویش، به خواست ها و احساسات دیگران نیز توجه کند. آن گاه بتواند با تصمیم گیری مناسب در چهار چوب هنجارهای اجتماعی و انتظارهای معمول درست انتخاب کند، انتخابی که هم سلامت جسمی و روانی وی را برآورده کند و هم به نیازها و احساسات دیگران صدمه نزند.

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان شامل کمک به یافتن راه هایی برای به دست آوردن احساس لیاقت و شایستگی و نیز دانستن راه درست و عمل به آن است. افراد مسئولیت پذیر به درستی تشخیص می دهند و رفتار می کنند و قرار داشتن در معرض نگاه دیگران برایشان تفاوتی ندارد چرا که می دانند رفتارشان درست است و آنان برای رفتارشان استدلال کافی دارند و با شجاعت آن را ابراز می کنند.

آموزش مسئول بودن به معنای تقویت احساس گناه نیست. کودکانی که با احساس مسئولیت به وظایف خود عمل می کنند این کار در جهت تایید خویش و بالا بردن عزت نفس و احترام متقابل انجام می دهند. این کودکان به ابزارها، نگرش ها و منابعی در جهت ارزیابی موثر موقعیت مجهزند. در نتیجه به انتخاب هایی دست می زنند که برای خودشان و اطرافیانشان مناسب است. ولی کودکانی که احساس گناه در آن محرک انجام وظیفه است ممکن است در ظاهر افرادی مسئول به نظر برسند ولی آنان این کار را به سبب نگرانی و ترس، پایین بودن عزت نفس و در امان ماندن از تنبیه یا کم کردن احساس گناه انجام می دهند.

 

همچنین بخوانید: چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم

 

چرا آموزش مسئولیت پذیری اهمیت دارد ؟

امروزه این احساس بسیار شایع است که شمار فراوانی از کودکان نمی آموزند که به طور موثر مسئولیت های زندگی خود را بر دوش بگیرند. از نکته های اساسی در تربیت فرزندان آن است که والدین فزون بر در نظر گرفتن نیازهای کنونی کودک او را برای تشکیل زندگی آینده و پذیرش مسئولیت های آن آماده کنند. اگر چنین نکنند کودکانشان افرادی سست عنصر، بی اعتماد به توانمندی خویش، متوقع و گریزان از مسئولیت ها بار می آیند. همچنین ممکن است پیوسته شغل خود را به بهانه دشوار بودن یا ناتوانی در پذیرش امر و نهی های مافوق تغییر دهند.

از سوی دیگر مسئولیت پذیری عنصری ضروری برای تشکیل خانوده است. یک نظام خانوادگی مطلوب نظامی است که در آن هر یک از اعضای خانواده حدود و وظایف خویش را بشناسند و در انجام آن تلاش کنند اما هر گونه کوتاهی در این کار افزون بر پایمال کردن بخشی از حقوق اعضای خانواده، پیامدهایی ناگوار خواهد داشت که کمترین آن ها محروم شدن از صمیمیت و آرامش در کانون خانواده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه بارهنگ را با خواص درمان سرفه و حساسیت سینه، رفع گرفتگی صدا، درمان ناراحتی های معده و روده ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0