استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری و شیردهی

2342 بازدید
21 تیر 97
سمانه
,,

نکات مهم در دوران بارداری و شیردهی !

همین طور که می دانید یک خانم باردار باید به تغذیه خود در دوران بارداری کاملا توجه داشته باشد. بنابر طب نتروپت تغذیه بارداری باید تغذیه سلولی زنده باشد، یعنی شخص بتواند حداکثر ویتامین و مواد معدنی را از غذای خود به دست آورد.

تغذیه

به یاد داشته باشید خانم های باردار تغذیه ی دو نفره دارند یعنی حتما باید غذا بخورند ولی به مقدار کم در وعده های متعدد غذا بخورند تا هم خود و هم نوزادشان تامین شوند.

ویار

ویار داشتن در دوران بارداری کاملا طبیعی است و هیچ مانعی ندارد ولی در زمانی که ویار دارید و میل شما به غذا می کشد حتما غذا بخورید. سعی کنید از مواد کارخانجاتی یعنی انواع کنسروها، چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و غیره استفاده نکنید. رژیم غذایی شما باید پروتئین بالا داشته باشد، البته پروتئین گیاهی بیشتر شامل غلات، دانه ها، جوانه ها می شوند پس سعی کنید از پروتئین های گیاهی بیشتر استفاده کنید و از لحاظ پروتئینی حیوانی ماهی را فراموش نکنید البته کبابی یا داخل فر طبخ شود بهتر و خوشمزه تر هم هست.

لبنیات، میوه جات و سبزیجات، به حد زیاد و هر روزه باید مصرف شوند.

دسته های غذایی !

کربوهیدرات ها، به قوای بدن کمک می کنند که در مواد غذایی ای مانند برنج، نان سنگک، بروکلی و کلم بروکسل زیاد موجود است. مایعات برای خارج کردن سموم بدن بسیار مهم می باشد. سعی کنید مایعاتی که استفاده می کنید بیشتر آب میوه جات و شیر باشند. آب آشامیدنی، آب آناناس، آب سیب، آب هویج در در دوران بارداری بسیار مفید است پس تا می توانید از آن ها استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که منظور آبمیوه های طبیعی و تازه است.

استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری و شیردهی

استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری و شیردهی

فولاسین

غذاهایی که شامل فولاسین زیادند در رشد سلول ها کمک بسیار می کند. سبزیجاتی چون سبزی خوردن، شاهی آبی، برگ چغندر، مارچوبه و اسفناج شامل فولاسین زیادی هستند.

بتاکاروتن

بدن را در مقابل امراض حفظ می کند و برای قوای بدن و سلامتی بسیار مفید است و در سبزیجات و میوه جات نارنجی رنگ یافت می شود مانند هویج، خرمالو، زرد آلو، طالبی و کدو حلوایی شامل بتاکروتین هستند.

روی

روی که به ساختن شکل ساختمان بدن جنین کمک می کند و معمولا بعضی از خانم ها در دوران بارداری با کمبود روی مواجه می شوند و غذاها برایشان بدون مزه می شود. کدو حلوایی، کنجد، هویج شامل روی زیاد هستند و حتما در دوران بارداری از این دسته غذایی استفاده کنید تا هم خود و جنین تان تامین شوید.

ویتامین ث

برای مویرگ ها و بافت های بدن مفید است و در بروکلی، فلفل سبز دلمه ای و بیشتر در مرکبات و میوه جات یافت می شود. سعی کنید از هیچ گونه دارویی در دوران بارداری استفاده نکنید مگر با اجازه پزشک معالج خود باشد. کم کردن میزان دارو یا قطع کردن دارو برای یک خانم باردار حتما باید زیر نظر پزشک باشد این نکته بسیار مهمی است که بهتر از زنان باردار فراموش نکنند.

توجه : مواد مخدر به سیستم عصبی کودک یا جنین جدا صدمه می زند. به یاد داشته باشید که شما مسئول طفل خود هستید حتی سعی کنید در اطراف سیگاری ها نباشید یا در محیطی که سیگار می کشند وارد نشوید. در زمان بارداری و شیردهی از ویتامین و مواد معدنی لازم با مشورت پزشک معالج خود از آن ها استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید: علائم بارداری و نشانه هایی که می گویند شما باردار هستید

 

انتخاب مواد غذایی !

مواد غذایی شما باید تازه و سالم باشند. میوه و سبزیجات حتما رسیده باشند. مثلا پرتقال شیرین یا گوجه فرنگی رسیده و شیرین و آبدار باشد. سعی کنید تا آن جا که ممکن است از غذاهای بدون هورمون استفاده کنید، البته خوشبختانه در ایران میوه جات و سبزیجات را هورمون نمی زنند ولی در خارج از کشور به همه مواد غذایی بلا استثنا هورمون می زنند. سعی کنید در موقع خرید میوه و سبزیجات به لک ها و پلاسیدگی های روی آن ها توجه داشته باشید، این لک ها و پوسیدگی ها نشانه عدم سالم بودن میوه ها می باشند. لکه دارها مانند گوجه فرنگی لکه دار و غیره نخورید زیرا قارچ در آن میوه وجود دارد، در واقع گوجه فرنگی سالم بخرید و بخورید.

گیاهان موثر در دوران بارداری را بشناسیم !

گیاهان دارویی دارای فواید بسیاری هستند که در زمان های مختلف می توان از آن ها استفاده کرد یکی از این موقعیت ها برای استفاده کردن از گیاهان دارویی در زمان بارداری یا شیردهی هست که موقعیت بسیار حساسی نیز می باشد. گیاهانی مانند سعد کوفی، زعفران، مویز، کنجد، کندر خوراکی، مصطکی و گل بابونه همگی مفید هستند. (البته حتما با پزشک سنتی مشورت کرده و بعد استفاده کنید) همه گیاهان دارویی در دوران بارداری و شیر دهی حتما با مشورت پزشک خود استفاده شود این نکته بسیار مهم می باشد.

گیاهانی که خطرناک اند و باید از آن ها پرهیز شود !

گل گاو زبان، عروسک پشت پرده، کاکنج، صبر زرد، افدرا، ریشه ریواس، سنا، زنجبیل خودرو، پیرویا، جعفری زیاد، اریز، دارواش، افسنتین، ریشه اسپند، ریشه شاتوت از دسته تخم ها (تخم هویج، تخم جعفری، تخم خیار)، این دسته گیاهان به علت مدر و ملین بودن در دوران بارداری به هیچ وجه نباید استفاده شوند و استفاده کردن از آن ها بسیار خطرناک است. برای استفاده از هر نوع گیاه دارویی در هر زمان از دوران بارداری با مشورت پزشک معالج خود باشد.

  • روزانه ورزش های سبک داشته باشید.
  • یوگا و پیاده روی برای خانم های باردار بسیار مفید است.
  • سعی کنید از استرس یا فشارهای عصبی بگذرید.
  • به استراحت و خواب خود حتما توجه داشته باشید، خانم های حامله استراحت را دوست دارند و برای بدنشان نیز بسیار مفید است.
  • به یاد داشته باشید جنین داخل شکم هم به نوازش شما احتیاج دارد و هم به صحبت کردن شما با او نیازمند است تا می توانید با و صحبت کنید حتی کتاب خواندن نیز بر روی و تاثیر مثبت می گذارد.
  • زمان هایی که تنها هستید موسیقی بگذارید و با فرزند درون شکم تان به موسیقی گوش دهید و از آن لذت ببرید.
  • می توانید به پیاده روی های عصرگاهی بروید و از آن نهایت لذت را ببرید.
  • تحقیقات ثابت کرده است صحبت پدر با جنین نیز بر روی او تاثیر مثبت دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ سفید را با خواص تقویت قوای جنسی و درمان مشکلات جنسی زوجین، مقابله با بروز علائم پیری در پوست، رفع لکه ها و چین و چروک پوست، تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، تنظیم سوخت و ساز بدن، کاهش عوارض ناشی از یائسگی زنان، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، درمان سردرد ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0