topNotif

آیا مادر تمام بیماری ها یا ام الامراض را می شناسید ؟

2440 بازدید
04 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

آیا مادر تمام بیماری ها را می شناسید ؟ جالب است بدانیم که یبوست به  ام الامراض مشهور است

علل اصلی یبوسـت معمولا کندی سرعت عبور مواد کولون و یا اختلال دفع است. برخی از بیماری ها مانند رژیم کم فیبر یا کم آبی، کم کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان های روده، موجب یبوست می شوند. همچنین عوامل شایعی که یبوست را تشدید می کنند، عبارتند از :

نوع رژیم غذایی، نداشتن رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه ها، کم مصرف کردن مایعات و نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب، مصرف برخی داروها مثل داروهای ضد فشار خون بالا، برخی داروهای پایین آورنده چربی خون، شرایط فیزیکی مثل حاملگی و افزایش سن، تعدادی از بیماری ها که با کاهش حرکت همراه است، مانند قطع نخاع، یا بیماری های عضلانی مثل دیسترونی عضلانی نیز از علل یبوست اند. برخی بیماری های روده تحریک پذیر، بیماری های مرتبط با عضلات کف لگن خاصره، و بالاخره افسردگی از علل دیگر یبوست هستند. مصرف مواد مخدر و همچنین قرص های حاوی مواد مخدر سنتی و صنعتی نیز می تواند باعث ایجاد یبوست شوند.

 

آیا مادر تمام بیماری ها را می شناسید

آیا مادر تمام بیماری ها را می شناسید

 

روش های درمان یبوست

روش درمان بر اساس علت یبوست تعیین می شود. در ابتدا باید رژیم غذایی این افراد اصلاح شود. در صورتی که جواب مناسب گرفته نشد، از داروهای ملین و به ترتیب از داروهای بی ضرر، کم ضرر و داروهای محرک شروع می کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. البته تمام بیماران نیازمند مصرف دارو نیستند. در صورت امکان، قطع داروهایی که منجر به یبوست می شود از راه های درمان است. درمان کم کاری تیروئید و سایر بیماری ها باید انجام شود.

برخی از ملین های معروف عبارتند از: هیدروکسید منیزیم، روغن ها معدنی مانند پارافین و داروهای گیاهی مانند سنا، سی لاکس وپسیلوم، ملین های اسموتیک مانند لاکتوز.

تغییر در رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی شامل توصیه به مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند سبزیجات و افزایش مصرف میوه جات است. افزایش تحرک و فعالیت بیمار نیز توصیه می شود. نوشیدن آب و چای کمرنگ و سایر مایعات نیز توصیه می شود. در ضمن، در میان میوه ها، گریپ فروت و انجبر برای درمان این بیماری بسیار مفید است. چای پر رنگ می تواند موجب یبوست شود. افراط در نوشیدن قهوه، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کافئین می تواند باعث ایجاد یبوست گردد.

نسخه هایی که در درمان یبوست تجویز می شود، شامل خوردن خرما، به صورت ناشتا همراه با آب، و انجیر است. زنان باردار می توانند از روغن زیتون همراه با آلو و همچنین عرق نعنا به همراه گلاب و عسل مصرف نمایند. همچنین استفاده از بذرهای ملین مثل خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت، ترنجبین، فلوس هم می توانند درمانگر باشند.

 

همچنین بخوانید:  درمان یبوست با گیاه فلوس

 

روش های درمان یبوست در کودکان

بیشتر موارد یبوست در کودکان به طور موقت و به دلایلی نظیر ترس از دفع مدفوع (این مورد بیشتر در مورد کودکان نوپا صدق می کند)، کاهش مایعات مصرفی و غذاهای فیبر دار (مانند سبزیجات و میوه ها)، استرس و اضطراب (تنش در کودکان معمولا با تغییر محل زندگی یا مدرسه، از دست دادن عزیزان و اتفاق های ناگوار به وجود می آید) و مصرف داروهای افسردگی، اتفاق می افتد.

بهترین درمان برای یبوست کودکان مصرف غذاهای ملین و سرشار از فیبر و همچنین، مایعات فراوان می باشد. خوردن مواد غذایی مانند آلو بخارا، روغن نارگیل، روغن زیتون، کشمش، خرما، آب سیب، آب انجیر و غیره می تواند به درمان یبوست کودکان کمک کند. علاوه بر این، حمام آب گرم سبب کاهش درد و یبوست شده و اثر آرام بخشی برای کودک دارد. ماساژ معده و شکم کودکان و به ویژه نوزادان با روغن های گیاهی نظیر روغن کرچک، روغن نارگیل و روغن خردل سبب تحریک روده و معده شده و در نتیجه یبوست برطرف می شود.

فراموش نکنید:

یبوست می تواند نقش مهمی در ایجاد بواسیر داشته باشد، بواسیر ناشی از گرفتاری سیاهرگ ناحیه مقعدی هستند. اگر به هر علتی، فشار بیش از حد به پایین راست روده (رکتوم) و ناحیه مقعدی وارد شود، به طور غیر طبیعی این سیاهرگ ها متورم می شوند. اگر به دلایل مختلف به بواسیر دچار شدید، خوردن خربزه، انجیر، هویج، مالیدن روغن کنجد بر موضع سودمند است، همچنین برنج و خرمای خشک روده ها را گشاد می کند و سبب قطع بواسیر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

باقلا مصری را با خواص کمک به کاهش وزن، افزایش سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها، کاهش بیماری های قلبی، کاهش فشار خون، بهبود دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، کاهش ابتلا به کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0