topNotif

اختلافات خانوادگی و اشتباهات متداول در حل آن

1408 بازدید
16 فروردین 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

شایع ترین اشتباهات متداول در حل اختلافات خانوادگی

حتما برای شما پیش آمده است که از دست نامزد، همسر، پدر، مادر و یا یکی از اعضای خانواده خود رنجیده شده اید و به یک اختلاف برخورده اید. اصولا داشتن اختلاف نظر یک امر طبیعی و جدایی ناپذیر است. بنابراین، افرادی که با اعضای خانواده خود به اختلافی بر نمی خورند، افردی هستند که استقلال فکری و عملی ندارند و اصولا از اعتماد بنفس پایینی برخوردار هستند. وجود اختلاف همیشه بد نیست و اتفاقا یک اتفاق سازنده است، اما زمانی این مشکلات آسیب زا می شود که به طور مکرر و با واکنش های غیر طبیعی همراه باشد. شدت طوفانی که در خانواده وزیدن می گیرد تا حد زیادی به این بستگی دارد که اعضای خانواده چقدر اختلافات خود را درست برطرف کنند. لذا در این مقاله شایع ترین اشتباهات متداول در حل اختلافات خانوادگی را بشناسید.

 

اختلافات خانوادگی و اشتباهات متداول در حل آن

اختلافات خانوادگی و اشتباهات متداول در حل آن

 

اختلافات خانوادگی و اشتباهات متداول در حل آن

1- اقدام برای حل كردن مشكل در حالت عصبانیت

چون عصبانیت برای تقویت سلطه و قدرت در انسان پدید آمده است و بیشتر در جنگ و دعوا و بردن به كار می آید، تقریبا همیشه جلوی حل مشكل را می گیرد. در حل مشكل می خواهیم از طریق همكاری، مشكل را رفع كنیم كه نقطه مقابل دعوا و بردن است، بنابراین قبل از هر گونه مذاكره جا دارد مهارت های عصبانیت را بدست آورید.

2- تمركز روی این موضوع كه چه كسی درست می گوید و چه كسی غلط

این طرز فكر،محكوم به شكست است. این طرز فكر دنبال مقصر است و بحث و تبادل نظر را به رقابت تبدیل می كند. این طرز فكر اشتباه همیشه عصبانیت را تشدید می كند چون طرفین سعی می كنند از خودشان دفاع كنند و دیگری را مقصر جلوه بدهند. اما حل مشكل با درس گرفتن از وضعیت فعلی و پیدا كردن راهی برای حل كردن مشكلات آتی سر و كار دارد. رودلف درایكورس روانپزشك جمله مهمی با این مضمون دارد كه: انسان می تواند از لحاظ منطقی درست و از لحاظ روان شناختی غلط بگوید.

رابرت ال. پاورز روانشناس هم گفته است: هرچه در اختلافات خانوادگی، خود را بیشتر بر حق بدانید بیشتر احتمال دارد مشكل درست كنید. این نكته در مورد انتقال حقایق، دانش یا هر دیدگاه دیگری كه در آن طرف مقابل تحقیر شود نیز صادق است. مهمترین چیز در روابط درست عمل كردن است نه درست بودن، آن هم با رعایت حرمت یكدیگر.

 

همچنین بخوانید:  چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم

 

3- اعتقاد به اینكه در مورد هر چیزی باید با هم توافق داشته باشیم

زن و شوهر ها معمولا این تخیل عاشقانه را دارند كه ازدواج یعنی یكی شدن . در این باره آوازه های عاشقانه زیادی هم داریم. ولی یكی شدن دو نفر یك افسانه و یك خیال است.ما همچنان دو آدم مجزا با سوابق، عقاید و دیدگاه های متفاوت می مانیم. اما بهتر است بگوییم دو نفر، زندگی مشترك را عاشقانه شروع می كنند و سه نفر می شوند. اگر دو دایره متداخل بكشید، دایره اول و دوم، همان دو آدم سابق هستند و دایره سوم كه فصل مشترك آن ها است.به این ترتیب زن و شوهرها باید به این قاعده جدید و مهم پایبند باشند كه می توانند ضمن زندگی در كنار یكدیگر، مثل هم فكر نكنند. پذیرش نظرات متفاوت یكدیگر استحكام ، تعادل و انعطاف پذیری رابطه زن و شوهر را بیشتر می كنند.

 این اصل در مورد اختلاف ادر و مادرها با بچه ها نیز كاربرد دارد. بچه های امروزی پدر و مادرشان را ابر قهرمان نمی دانند و آن ها برابر با خود می دانند. بنابراین، همیشه نظر پدر و مادر خود را قبول ندارند. بهتر است بدانید همیشه والدین حرف درست را نمی زنند از طرفی بچه ها گاهی اوقات نظرات خوبی دارند. بنابراین با فرزندانتان مذاكره كنید و نظر آن ها و دلیلشان را بپرسید.

4- تمركز روی گذشته و نادیده گرفتن آینده

حل اثربخش مشكلات، آینده مدار است. گذشته ها گذشته است و كاری از دست ما بر نمی آید. گذشته فقط از این حیث مهم است كه بفهمیم كدام اقدامات ما موثر نبوده است و هنگام بحث در مورد آن باید از مهارت های ارتباطی احترام آمیزی استفاده كنیم.

حل مشكل واقعی وقتی ممكن می شود كه بپرسیم چه كار كنم تا دفعه بعد اوضاع بهتر پیش برود. در مجموع وجود اختلافات خانوادگی می تواند اتفاقی باشد برای استحکام رابطه ها اما، اگر به درستی حل نشود دقیقا نتیجه عکس داشته و تبدیل به موضوعی برای ایجاد مشکل در رابطه افراد می شود. شاید دانستن اشتباهات در برخورد با مشکلات و شناسایی آن ها بتواند قدم مثبتی برای جلوگیری از اتفاقات آسیب زا در خانواده باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن اسطوخودوس را با خواص رفع استرس و افسردگی، آرامش بخش، ضد تشنج، رفع بد خوابی، ضد عفونی کننده قوی برای زخم ها و جراحات، رفع مشکلات هاضمه، درمان سردرد، رفع کرم روده و معده، برطرف کننده سرفه، تقویت حافظه، درمان کننده آرتروز، رماتیسم و نقرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0