خواص و کاربرد فلفل سفید و سیاه

3511 بازدید
03 آبان 96
سمانه
,

با خواص و کاربرد فلفل سفید و سیاه بیشتر آشنا شوید

فلفل سیاه یا پلپل سیاه که با نام های دیگری مانند حرج، باباری، فلفل هندی، قعیر و… شناخته می شود، در مناطق گرمسیری به ویژه در نواحی هندوستان و بنگلادش می روید. دانه این گیاه که به شدت تند مزه است، دارای طبیعت گرم و خشک بوده و در طب سنتی به عنوان دفع کننده بلغم از بدن شناخته می شود. همچنین، دارای خاصیت ضد سم است و مقوی حافظه نیز می باشد. فلفل سفید که با نام سهنجه نیز شناخته می شود را هم از گیاه فلفل سیاه تهیه می کنند. فلفل سفید، همان میوه های رسیده فلفل سیاه هستند و دارای خواص درمانی بسیاری از جمله افزایش میل جنسی و ضد سرفه می باشد. حال تا پایان این مقاله ما را همراهی کرده تا با خواص و کاربرد فلفل سفید و سیاه، آشنا شوید.

 

خواص و کاربرد فلفل سفید و سیاه

خواص و کاربرد فلفل سفید و سیاه

 

مشخصات ظاهری گیاه فلفل سیاه

فلفل سیاه گیاهی است، درختچه ای و از خانواده فلفل (Piperaceae)، که كاملا فاقد كرك با ساقه ای مدور، بالا رونده و پیچان كه می تواند در محل گره هایش ریشه تولید كند و دارای انشعابات محكم است. برگ های این گیاه چرمی با پهنای متفاوت، برخی اوقات در سطح تحتانی به رنگ سبز تیره و به شكل تخم مرغی-مستطیلی است و قاعده ای كاملا گرد یا قلبی متقارن یا نامتقارن دارد. گل آذین آن به فرم سنبله و هر سنبله واجد ٢ گل نر است. محور سنبله ها نیز دارای كرك های كوتاه و نرم هستند.

میوه های فلفل سیاه كروی و به قطر 3.5 تا 6 میلیمتر است، با سطحی چروکیده كه بعد از رسیدن قرمز می شود و لایه گوشتی روی آن ها نازك است. پودر فلفل سیاه به رنگ قهوه ای کمی مایل به خاکستری با بویی معطر و مشخص است. همچنین، دارای طعم تند و سوزاننده نیز می باشد.

محل رویش و پراکنش گیاه فلفل سیاه

فلفل سیاه، بومی هندوستان است و در اكثر نقاط گرمسیر جهان كشت و پرورش داده می شود. بیشترین بهره برداری در كشورهای اندونزی، سریلانكا، تایلند و مالزی انجام می شود.

ترکیبات شیمیایی موثر فلفل سیاه

مواد شیمیایی موجود در فلفل سیاه عبارتند از: ترکیبات اسانسی (2,1 تا 6,2 درصد با حدود 90 درصد از ترپن های هیدروکربنی) مانند کادی نن، مواد تند اسیدهای آمیدی (5 تا 10 درصد با مهمترین ترکیب پیپرین)، فنل ها، اسیدهای فنلی و روغن و چربی (10 درصد).

 

همچنین بخوانید:  خواص مفید فلفل قرمز و سبز

 

تفاوت فلفل سیاه و فلفل سفید

فلفل سفید و حتی فلفل سبز را از فلفل سیاه تهیه می کنند. همانطور که اشاره شد فلفل سفید، همان میوه های رسیده فلفل سیاه است، با این تفاوت که در نوع سفید، لایه خارجی سخت پریکارپ میوه وجود ندارد، به همین علت فلفل سفید تندی و بوی کمتری نسبت به فلفل سیاه دارد. نوع سفید را معمولا به مدت 4 تا 5 روز در آب خیس می کنند و پس از کندن پوست، آن را به بازارهای هندوستان عرضه می کنند. پودر آن به رنگ خاکستری روشن است.

اگر چه، تندی فلفل سیاه بیشتر از فلفل سفید است، اما طعم و مزه تند فلفل سفید سریع احساس می شود، در صورتی که تندی فلفل سیاه بعد از جویدن حس می شود. از لحاظ درمانی نیز فلفل سیاه و سفید شباهت های بسیاری دارند، اما ارزش دارویی و درمانی فلفل سفید بیشتر از نوع سیاه آن می باشد. لازم به ذکر است که ماندگاری فلفل سیاه بیشتر از نوع سفید آن می باشد و فلفل سفید در طولانی مدت، تلخ مزه و دچار فساد می شود. علاوه بر این دو نوع، از گیاه فلفل، فلفل سبز نیز تهیه می شود. برای فلفل سبز، میوه های نارس گیاه را جمع آوری و سپس، آن را استفاده می کنند.

 

خواص و کاربرد فلفل سفید و سیاه

 

 *خواص فلفل سیاه در طب سنتی

افرادی که اعضا بدنشان زیاد خواب می رود چنانچه آب جوشانده آن را بر اندام های بدن بمالند و مقداری مالش دهند، پس از چند بار تکرار، این حالت از عضو زایل می گردد. چنانچه فلفل سیاه را در روغن زیتون یا روغن کنجد طبخ کرده و از روغن حاصل به اعضا فلج بدن (چنانچه فلج تازه باشد) و اعضایی که تکان دارند بمالند بسیار مفید است.

جوشانده آن در گلاب، مسکن درد دندان بوده و از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند. چنانچه فلفل سیاه را همراه با پوست خشخاش بجوشانید و بر روی دندان بگذارید، مسکن دندان درد بوده و برخی از ناراحتی های لثه را نیز درمان می کند.

طبیعت فلفل سیاه گرم و خشک است، به همین علت سبب تقویت قوای جنسی در مردان و زنان می شود. بدین منظور، مقداری فلفل سیاه را همراه با پیاز در روغن حیوانی سرخ کرده و به غذای شخص اضافه می کنند.

*دیگر فواید فلفل سیاه

  • جلوگیری از سفید شدن موها
  • درمان مارگزیدگی (مصرف جوشانده)
  • گرم کردن پا در زمستان (در صورت ریختن آن در کفش)
  • درمان رماتیسم (در روغن زیتون جوشانده شود و در محل درد مالیده گردد.)
  • کنترل و کاهش وزن
  • تسکین دردهای عضلانی

نکته :

افرادی که ناراحتی ریوی و زخم معده و یا بعضی ناراحتی های گوارشی را دارند در خوردن زیاد آن مجاز نیستند. عوارض جانبی فلفل سیاه در ناراحتی های گوارشی به مراتب کمتر از فلفل سبز و قرمز می باشد.

فلفل سیاه دارای مضراتی همچون استفراغ (در صورت زیاده روی کردن)، نازایی، تلخی دهان، خونریزی داخلی، ضایعات پوستی، لاغری، سکسکه، سقط جنین، ابتلا نوزاد به اگزما در صورت زیاده روی کردن در مصرف آن در زنان باردار. مصرف فلفل در دوران بارداری ، سوزش معده را تشدید خواهد نمود.

خواص فلفل سفید

طبیعت فلفل سفید گرم و خشک است و دافع بلغم، ضد سرفه، نفخ (کم کرده)، افزایش دهنده نیروی جنسی بوده (در صورت مصرف آن با شیر و شکر)، رقیق کننده خون، باد گلو ترش را از بین می برد. درد دندان را اگر به صورت پودر استفاده گردد تسکین می دهد. اختلال قاعدگی را رفع می کند، از سکته مغزی پیشگیری می نماید، همچنین برای قدرت حافظه خوب بوده و مسمومیت را از بین می برد.

نکته :

فلفل سفید دارای مضراتی همچون سردرد، یرقان نوزادی، بد بویی عرق، چاقی، زخم معده، گلو درد، سقط جنین نیز می باشد پس از مصرف بی رویه آن خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

فلفل سیاه را با خواص  کاهش وزن، درمان انواع آرتریت، تسکین دردهای عضلانی، درمان سوء هاضمه، اسهال و یبوست، پیشگیری از سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. اصفهانی
    14 فروردین 1402

    مطالبی خوب ومفید بود

0