topNotif

ذهن خود را تمرین دهید

1350 بازدید
04 مرداد 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

برای پیشگیری از ضعف حافظه، ذهن خود را تمرین دهید !

واقعا نمی دانیم که از دست دادن حافظه پیامد طبیعی سالخوردگی است یا می توانیم از این عارضه پیشگیری کنیم تا دیگر هیچ وقت سوئیچ اتومبیلمان را گم نکنیم، یا خود اتومبیلمان را در پارکینگ بسیار وسیعی که تا افق گسترده است گم نکنیم. خطاهای حافظه خوشبختانه در اکثر موارد طبیعی هستند و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. معمولا ضعف حافظه در میانسالی نادر است. زوال عقل و به ویژه بیماری آلزایمر به ندرت پیش از 65 سالگی پدیدار می شود. امیدبخش آن است که متخصصان حافظه معتقدند افراد می توانند حافظه خود را قوی دارند و حتی توانایی خود را در به یادآوردن اسامی و قرارها بهبود بخشند.

کمی آرام تر عمل کنید

تحقیقاتی که ناسا انجام داده است تاثیر محیط های کار دشوار و پر مسئولیت را بر آنچه که به آن حافظه ی آینده می گویند ثابت کرد. محققان دریافتند وقتی که افراد را در موقعیت های حساس و خاص قرار می دهند افت قابل ملاحظه ای در حافظه رخ می دهد. محققین همچنین دریافته اند که عامل سن این روند را تشدید می کند. انیشتن معتقد است که علت احتمالی این ضعف حافظه آینده آن است که ذهن تحت فشار می خواهد چندین کار را هم زمان با هم انجام دهد و لذا ضعیف می شود بنابراین سعی کنید در زندگی تان طوری نباشید که انگار دارید روی صفحه گردان سیرک برنامه اجرا می کنید. هر کاری را در زمان خودش و با تمرکز کامل انجام دهید و تمام کنید.

ذهن خود را ورزش دهید

همان طور که بلند کردن وزنه ماهیچه های شما را قوی می کند، تمرین دادن ذهن باعث بهبود حافظه می شود. ظاهرا به کار گرفتن ذهن از همه چیز مهم تر است، سعی کنید ذهن خود را با حل جدول یا خواندن روزنامه و تفکر درباره ی مسائل مختلف فعال نگه دارید.

ذهن خود را تمرین دهید

ذهن خود را تمرین دهید

تناسب اندام و خواب راحت

معمولا اگر وضع جسمانی نامناسب افراد اصلاح شود حافظه آن ها بهتر می شود. وقتی شما از نظر جسمی متناسب باشید در آزمون های ذهنی و حافظه هم بهتر عمل می کنید. همچنین توصیه شده که خواب راحت شبانه به طرز فوق العاده ای تمرکز فکر را افزایش می دهد و در نتیجه به ذخیره یادآوری خاطره ها کمک می کند.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

همه از اهمیت رژیم غذایی مناسب باخبریم، زیرا سلول های عصبی که عامل کارکرد درست حافظه هستند به مواد ضروری نیاز دارند. برای همین همیشه توصیه می شود صبحانه خوب بخورید، نخوردن صبحانه باعث می شود توانایی به خاطر آوردن فهرست کلمات و داستان هایی که بلند خوانده می شود کاهش یابد.

کارها را به تعویق نیندازید

بنابر تحقیقات حافظه آینده به سرعت پاک می شود، توانایی به یادآوری چیزی در آینده، لذا بهتر است وقتی تصمیم به انجام کاری دارید همان موقع اقدام کنید.

 

همچنین بخوانید:  روش هایی برای بهتر خوابیدن با مدیتیشن

 

از یادآورها استفاده کنید

هرچند ساعت های کامپیوتری، کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای جیبی تا حدودی مشکل حافظه را حل کرده و آن ها را می توان طوری تنظیم کرد که مانند ساعت شماطه دار یادآورمان باشند، اما سعی کنید از یادآورهای ساده ای مثل یادداشت های چسب دار و فهرست کارهایی که باید انجام شوند هم استفاده کنید. چنانچه یک ضرب المثل چینی می گوید : یک نوشته خیلی کم رنگ از یک حافظه قوی بهتر است.

منظم باشید

منظم بودن یعنی به یاد داشتن، همان طور که دست یابی به نوشته های خود را با طبقه بندی و قرار دادن منظم آن ها در قفسه ها آسان تر می کنیم می توانیم با طبقه بندی منظم اطلاعات حفظ کردنی در ذهن، یادآوری آن ها را ساده تر کنیم. مثلا اگر کلیدهایتان را دائما گم می کنید بهتر است برای آن ها یک جا کلیدی در نظر بگیرید و عادت کنید کلیدهایتان را به آن آویزان کنید.

برای کارهای فکری خود برنامه ریزی کنید

هر فردی برای یادگیری و حفظ کردن مطالب در طول روز یک زمان بهینه خاص خود دارد. و این زمان با افزایش سن تغییراتی می کند.

حافظه خود را زنده نگهدارید

غیر از توصیه های تغذیه ای و ویتامینی و اصلاح وضعیت زندگی یک توصیه مهم دیگر هم وجود دارد که می تواند شما را در پیشگیری از آلزایمر کمک کند، شما می توانید با کارهای فکری، فعال سازی مرتب ذهن و خاطره و تمرینات پر زحمت ذهنی به فعال ماندن حافظه خود کمک کنید. حتی مرور محفوظات هم تمرین خوبی است، خصوصا هر چه به سن اضافه می شود به مرور محفوظات و انجام تمرینات ذهن مداوم نیاز بیشتری هست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مرمکی را با خواص التیام بخش زخم ها، تقویت عمومی بدن، رفع بوی بد دهان، تسکین دهنده سردرد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0