topNotif

علت تشنج در کودکان چیست؟

1554 بازدید
31 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

تشنج

تشنج عبارت است از حرکات غیر ارادی شدید عضلات بدن که در اثر تحریکات عصبی به وجود می آید. تحریکات عصبی از قسمت قشری مغز سرچشمه می گیرند. در تشنج بیشتر عضلات بدن و یا تعدادی از آن سفت و منقبض می شود و شروع به حرکات مختلفی می نمایند. این حرکات غیرارادی است و اغلب هنگام تشنج، شخص دچار بی هوشی می شود و یا حالت گیجی کامل دارد و قادر به کنترل و یا متوقف کردن حرکات غیر ارادی نیست.

تشنج ممکن است موضعی یعنی در یکی از اندام ها و یا محدود به سر و گردن و چشم ها باشد و یا ممکن است به صورت عمومی بروز کند و تمام اندام ها و سر و گردن را در بر بگیرد. بعضی تشنج ها مثل صرع بزرگ از ابتدا به شکل عمومی هستند و بیمار در شروع تشنج فریادی می کشد و سپس به زمین می افتد و تمام اندام هایش شروع به حرکات غیرارادی می نماید؛ اما در انواع دیگر، تشنج ایتدا به صورت موضعی است و در اثر پیشرفت عارضه و عدم درما به صورت عمومی در می آید.

علل تشنج در کودکان بسیار زیاد و گوناگون است. در زیر به قسمت هایی از آن اشاره می شود:

  • تشنج به علت تب
  • تشنج به علت صرع
  • تشنج به علت بیماری ها و ضایعات مغزی
  • تشنج به علت اختلالات متابولیک؛ کمبود و افزایش بعضی از مواد در خون، ممکن است موجب تشنج گردند مانند کمبود قند و کلسیم و یا افزایش غلظت اسمزی و PH خون.
  • تشنج در اثر مسمومیت (مانند مسمومیت با استریکنین که سبب تحریک سلول های مغزی و تشنج می شود.)
  • تشنج به علت نرسیدن اکسیژن کافی_ در نوزادان به علت نرسیدن اکسیژن کافی در حین زایمان به مغز ممکن است تشنجات شدید و غیرقابل کنترلی به وجود آید.
علت تشنج در کودکان چیست؟

علت تشنج در کودکان چیست؟

تشنج به علت تب

شایع ترین علت تشنج در کودکان است که در 4 تا 5 درصد کودکان از سنین 6 ماهگی تا 6 سالگی دیده می شود. تشنج در جریان یک بیماری تبدار و غالبا وقتی که درجه حرارت از 38 درجه سانتیگراد بالتر می رود بوجود می آید و بعد از چند دقیقه خود به خود یا با پایین آوردن درجه حرارت متوقف می شود. علت تشنج ناشی از تب، معلوم نیست ولی تشنج ناشی از تب سیری خوش خیم دارد و عارضه ای باقی نمی گذارد. اگر تشنج قبل از 6 ماهگی و بعد از 6 سالگی بوجود آید و بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد و یا کودک دچار ضایعت مغزی اولیه باشد، تشنج ناشی از تب نخواهد بود و دلیل دیگری دارد.

اگر در کودک نشانه‌هایی مانند زیاد از خواب ‏پریدن، یبوست، طبع خشک، گریه بسیار، تبدیل رنگ صورت به سرخى و سبزى مایل به بدرنگى و تیره شدن پدیدار شد، باید توقع داشت که بیمار در بحران مبتلا شدن به تشنج است. منظور از کودک در اینجا کسی است که سن نه سال به پایین را داشته باشد؛ زیرا تا این سن، کودکان بیشتر آمادگى ابتلا به تشنج بحرانى را دارند؛ و هر چقدر کودک کوچک‏تر باشد تشنج زودتر اتفاق می‌افتد؛ زیرا عصب‏ ها ضعیف‏تر هستند و تا نه سالگی به همین صورت است.

 

همچنین بخوانید:    صرع چیست و چه درمانی دارد ؟

 

مراحل درمان :

  • هر شب موقع خواب 5 قطره روغن بادام شیرین به ملاج سر چکانده و ماساژ دهید تا روغن جذب شود.
  • یک لیوان شیر جوشیده، یک قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری بارهنگ را با یکدیگر مخلوط کرده هر روز صبح ناشتا میل شود.
  • 4 واحد روغن زیتون، 2 واحد عسل، 1 واحد سرکه را با هم مخلوط کرده و در یخچال نگهداری کنید و هر شب به مدت 40 شب 3 قاشق غذاخوری تناول کنید.

از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنید:

از مصرف ترشی، ماست، میوه ترش مثل آلوچه، لواشک، تمبر هندی، قره قروت، شیرینی جات، سبزیجات غیر از خرفه، چربی، گوشت گاو، ماهی  پرهیز شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج گیاهی رفع تشنج را با خواص درمان تشنج، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0