topNotif

معرفی گیاه چوبلمه و گوش موش

4101 بازدید
26 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

معرفی گیاه چوبلمه و گوش موش

*چوبلمه

به فارسی چوبلمه به فرانسوی سانیکل یا سانیکول و به انگلیسی سانکل وود مچ گفته می شود. گیاهی است از خانواده چتریان دارای گونه های مختلفی است. نام علمی گونه ای که در ایران می روید سانیکا اروپیا می باشد. گونه هایی که در چین انتشار دارند سانیکا یوروپیا و لامیجیا هنس و مترادف آن ساتوسمانا ماکسیم هستند که در چین مصرف دارویی و پزشکی وسیعی دارند.

مشخصات گیاه چوبلمه چیست !؟

گیاهی است چند ساله به ارتفاع 50 – 70 سانتیمتر، برگ های آن براق به رنگ سبز تیره می باشد. معمولا به طور گروهی در پایین ساقه و ناحیه یقه می باشد. هر برگ پنجه ای نوک دار است. گل های آن سفید صورتی است که در تابستان ظاهر می شود.

گیاه چوبلمه در مناطق جنگلی مختلف اروپا و آسیا می روید. گونه های متعددی از آن در چین می روید که مصارف دارویی دارند. در ایران در شمال جنگل علی بولاغ، در گز و در مازندران در دره تالار ساری و پل سفید دیده می شود و معمولا در مناطق مرطوب می روید.

معرفی گیاه چوبلمه و گوش موش

معرفی گیاه چوبلمه و گوش موش

ترکیبات شیمیایی چوبلمه شامل چه موادی می شود !؟

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ و ساقه های زیرزمینی گیاه کمی اسانس و یک ماده تلخ و مواد رزینی و یک ساپونین است.

خواص – کاربرد چوبلمه را بدانیم !

گیاه چوبلمه برای جلوگیری و قطع خونریزی و اخلاط خونی و رفع خون در ادرار مصرف می شود. در چین این گیاه را له کرده و به صورت ضماد برای ضد عفونی کردن زخم های بد به کار می برند و از تنتور آن برای افزایش گردش خون می خورند. جوشانده گیاه برای رفع سرفه در ناراحتی های ریه خورده می شود. این دارو قابض است و در چین فروش وسیعی دارد. دم کرده 40 گرم از برگ و گل گیاه در هزار گرم آب جوش به مقدار 2-3 فنجان خورده می شود و غرغره آن برای کاهش درد گلو و ورم لثه مفید است. جوشانده 50 – 40 گرم گیاه خشک در هزار گرم آب برای شست و شو و ضد عفونی کردن زخم مصرف می شود.

*گوش موش

در کتب طب سنتی اذن الفار گفته می شود.

مشخصات گوش موش را بدانیم !

گوش موش گیاهی است چند ساله با ساقه ای کمی قرمز رنگ افراشته به بلندای حدود 50 سانتیمتر، خیلی کم شاخه، برگ ها تخم مرغی کامل ساده کمی دراز نوک تیز با دمبرگ کوتاهی به ساقه متصل می باشند. این گیاه پوشیده از کرک و گل های آن ماده و نر می باشند، در کنار برگ، میوه آن فندقه و چهار گوشه است.

 

همچنین بخوانید: ماساژ و حمام با گیاهان دارویی اثرات آن بر بدن

 

گوش موش در پای دیوارهای کهنه و جاهای متروک می روید. در اروپا و آسیا انتشار دارد. در ایران در شمال کشور در آمل، بندر گز، آستارا، لاهیجان و در خراسان روی سنگ های آهکی و در آذربایجان در قسمت های سایه جنگل های علی بولاغ دیده می شود.

گونه گوش موش دیگری در اطراف تهران، ری، فرحزاد، جاجرود، اراضی سنگی ریگزار کرج و در آذربایجان و در دیلمان، چهریق و در سواحل بحر خزر در مرکز در کوه صفه اصفهان، در غرب در کوه رزوند اراک، در جنوب اطراف دریاچه مهارلو  در دشت ارژن، در کرمان در اراضی خشک طاغ علی و در آخر در بلوچستان دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی گوش موش

از نظر ترکیبات شیمیایی گیاه دارای مقدار زیادی لعاب و مقداری نیتزات پتاسیم است که خاصیت مدر به آن می دهد.

خواص – کاربرد گوش موش را بشناسیم !

گیاه گوش موش با طعم کمی شور، ملین و مدر است. خوردن دم کرده 20 گرم گیاه خشک در یک لیتر آب جوش آن با کمی قند به صورت شربت برای ضد عفونی کردن مجاری ادرار و ازدیاد ترشح ادرار مفید است. به همین دلیل در برخی از انواع استسقا نیز موثر است. در استعمال خارجی از له شده گیاه برای تسکین درد و ناراحتی بواسیر استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد یبوست را با خواص کنترل و درمان بواسیر، درد بواسیر، رفع یبوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0