topNotif

نکاتی جهت بهداشت روزانه پوست

2153 بازدید
02 خرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

نکاتی جهت بهداشت روزانه پوست

هر روز پوست توسط مواد زیان آوری پوشیده می شود که سبب اختلال عملکرد سد حفاظتی پوست می شود. هدف از پاکسازی روزانه، زدودن گرد و غبار، مواد آرایشی و چربی اضافی و آلودگی های مختلف و باز کردن منافذ بسته پوست می باشد. مواد زائد بدن و مواد تراوشی مانند چربی و عروق اصولا به سمت خارج پوست جهت خروج از منافذ حرکت می کنند و در سطح همراه با آلودگی ها و گرد و غبار مخلوط شده و به صورت لایه ایی سطح پوست را می پوشانند. این لایه که شامل تراوشات چربی، عرق، سلول های مرده باکتری ها و آلودگی های محیط خارج می باشد باید بر اثر شستشو و نظافت روزانه از بین برود و گرنه بزودی منافذ پوست مسدود می گردد و جوش ایجاد می شود. لذا پاک و تمیز نگه داشتن پوست اولین رکن سلامت و زیبایی پوست می باشد.

پاکسازی پوست صورت یکی از ارکان مهم زیبایی و بهداشتی پوست است. پوست باید از سلول های مرده، آلودگی ها و بقایای مواد آرایشی پاک شود تا جلوه ای جوان و شاداب بیابد. پاک کردن پوست با آب و صابون بیشتر مواد از جمله چرک و مواد زائد، چربی، باکتری ها، مواد آرایشی و تراوشات طبیعی پوست از قبیل چربی پوست، سلول های مرده و عرق را از روی پوست می زداید.

با توجه به وسعت زیاد پوست و عمل فیزیولوژیک آن باید در روز چند مرتبه پاک شود زیرا پاک کردن و اهمیت دادن به بهداشت پوست باعث سلامت و زیبایی آن می گردد. پوست سالم و طبیعی کم حالت اسیدی دارد لذا برای پاکسازی آن لازم است از آب مناسب و یک شوینده مخصوص استفاده کرد.

برای شستشوی پوست از آب و صابون مناسب استفاده نمایید.

آب داغ و خیلی گرم برای پوست زیاد مناسب نیست زیرا لایه کراتینه و سلول های شاخی در اثر تماس با آب داغ دچار تورم شده و ریزش پیدا می کنند و لایه شاخی که به عنوان لایه دفاعی پوست است از بین می رود. شستشوی پی در پی با آب داغ باعث تحریک پوست و آسیب به طبقه شاخی پوست می گردد. آب سرد هم به واسطه عدم پاک کردن آلودگی ها و چربی از روی سطح پوست زیاد مفید نیست و گاهی ممکن است سبب تحریک غدد چربی نیز بشود. لذا بهترین آب جهت پاک کردن و شستشوی پوست آب نیمه گرم و ولرم می باشد.

نکاتی جهت بهداشت روزانه پوست

نکاتی جهت بهداشت روزانه پوست

ویژگی های صابون مناسب شستشوی صورت

صابونی که برای پاک کردن پوست انتخاب می شود باید بتواند پوست را به خوبی تمیز کند بدون اینکه در پوست تحریکی ایجاد نماید. صابون باید تمام آلودگی ها، مواد آرایشی و چربی ها را برطرف کند در عین حال از روی پوست به راحتی پاک شود و بعد از استفاده پوست فرد احساس راحتی بکند. در هنگام تمیز کردن پوست، صابون سبب می شود که سلول های طبقه شاخی آب جذب کرده و خاصیت ارتجاعی شکل آن کم شود.

اگر پوست با صابون های قلیایی شسته شود پ هاش پوست تغییر کرده و چند ساعت طول می کشد تا پوست پ هاش طبیعی خود را به دست آورد و در طول این مدت پوست تحریک پذیر است. یک ساعت پس از شستشو پوست چربی خود را به دست می آورد. اگر پوست با صابون هایی که پ هاش طبیعی دارند و یا کمی اسیدی هستند شسته شود علاوه بر این که پوست نرم و لطیف می شود دیگر پوست تحریک پذیر نیست و خشک و پوسته پوسته نمی شود. البته در کل هر چه کمتر صابون مصرف شود بهتر است.

بیش از دو بار در روز پوست خود را شست و شو ندهید زیرا شستشوی زیاد باعث تبخیر بیش از حد آب از سطح آن و کاهش میزان چربی پوست و یا تحریک غدد مولد چربی در پوست های چرب می شود. بهتر است یک بار صبح و یک بار شب شستشو انجام شود.

طرز صحیح شستشوی پوست !

  • صابون زدن و شستن پوست صورت یکی از اقدامات بهداشتی و مراقبتی برای حفظ سلامت و شادابی آن است اما همین اقدام در صورت غیر اصولی بودن باعث گسترش جوش ها، آکنه ها و ضایعات پوستی دیگر می شود.
  • در هنگام شستشو و استفاده از صابون هرگز مستقیما صابون را بر روی پوست صورت نمالید در ابتدا پوست را با کمی آب ولرم خیس کرده و سپس مقداری صابون را به کف دست ها مالیده و آن را به صورت خود بمالید و پس از چند بار حرکت دادن به طرف بالا و پایین و طرف خارج با آب ولرم صورت را خوب آبکشی نمایید.
  • برای خشک کردن پوست از حوله ای که خیلی زبر نباشد استفاده کنید. این عمل را به آرامی و با گذاشتن حوله بر روی پوست انجام دهید دقت کنید حوله را بر روی پوست نکشید و یا محکم فشار ندهید.

 

همچنین بخوانید: چگونه پوست خود را بشناسیم

 

بهداشت روزانه پوست های چرب !

شستشوی پوست های مختلف کمی با هم تفاوت می کند. پوست چرب زود کثیف و کدر می شود. پوست های چرب، پوست هایی هستند که شستشو با آب و صابون برای آن ها مفید است و بهتر است از صابون های اسیدی استفاده گردد. اگر پوست زیاد چرب باشد یک بار صبح و یک بار شب پوست را با آب ولرم و صابون های اسیدی شستشو دهید.

بهداشت روزانه پوست های خشک !

پوست خشک به علت نازکی و ظرافت بسیار حساس بوده و دچار آسیب هایی می گردد. مراعات نکردن بهداشت و عدم توجه به سلامت و زیبایی آن باعث پیدا شدن مشکلات و چین و چروک در آن می گردد. در طول روز با آب ولرم پوست را شستشو داده، خشک کرده و با کرم های تقویتی آن را چرب کنید. هنگام شب با لوسیونی پوست را پاکیزه کرده و سعی کنید در طول شب چیزی روی پوست نگذارید و یا از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

در فصل سرما و زمستان این پوست ها حساس ترند و حتی ممکن است دچار سوزش و ترک شوند. بهتر است تا حد ممکن از مواجه با سرما خودداری گردد و پوست دائما چرب شود. پوست های خشک در برابر تغییرات گرما، حساسیت بسیار دارند. گرما و حرارت هم مانند سرما برای این نوع پوست ها زیان آور است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کات کبود را با خواص شست و شو و بهبود زخم، رفع خارش های شدید پوستی، درمان بواسیر، رفع بوی بد عرق، ضد قارچ و آفات محصولات کشاورزی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0