topNotif

پروستات واقعا چیست!؟

1858 بازدید
01 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

مشکلات پروستات !

پروستات واقعا چیست!؟ اکثر مردم کلمه پروستات را شنیده اند اما اطلاعات خیلی کمی راجع به آن دارند در این مطلب به بررسی مسائل و مشکلات عمده پروستات خواهیم پرداخت.

غده پروستات درست در زیر مثانه قرار دارد، پروستات تولید مایعی می کند که اصطلاحا به آن منی گفته می شود و این مایع در اوج لذت جنسی خارج می گردد. پروستات برای اینکه عمل خود را به خوبی انجام دهد نیازمند هورمون هایی است که از بیضه ها ترشح می گردند و در صورتی که این هورمون های مردانه که از بیضه ها ترشح می شوند مقدارشان کاهش یابد پروستات کوچک می گردد.

مایعاتی که از غدد ترشح می شوند در اپی تلیوم غدد ساخته می شوند. اپی تلیوم عبارت است از لایه هایی از سلول های ویژه که به آن ها اصطلاحا سلول های اپی تلیال گفته می شود. در تمام غدد اپی تلیوم توسط بافتی به نام استروما محاصره می شود. در پروستات این استروما حاوی رشته های عضلانی می باشد که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بیماری های پروستات شود. در هنگام بزرگ شدن پروستات هم اپی تلیوم و هم استروما بزرگ می گردند.

به علاوه گرچه پروستات شبیه یک عضو منفرد می باشد اما در واقع از دو قسمت مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت ها مستعد ابتلا به بیماری های مختلفی می باشند. با وجود اینکه ممکن است کمی پیچیده به نظر آید، اما دانستن این موضوع که پروستات از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده و هر دوی این قسمت ها از غدد اپی تلیوم که توسط بافت استروما تشکیل یافته اند می تواند به درک ما از بیماری هایی که پروستات را گرفتار می سازند و نحوه درمان آن ها کمک بسیاری نماید.

در نزدیکی پروستات دو عضله حلقوی تنگ کننده وجود دارد که به آن ها اصطلاحا اسفنکر گفته می شود. این اسفنکترها باعث کنترل مثانه و توقف نشست کردن ادرار از مثانه می شوند. آن ها همچنین به خروج مایع منی در هنگام اوج لذت جنسی کمک می کنند، عضله حلقوی که در زیر پروستات قرار دارد و به آن اصطلاحا اسفنکتر خارجی مثانه گفته می شود که برای جلوگیری از نشست ادرار از مثانه به بیرون اهمیت دارد.

پروستات واقعا چیست!؟

پروستات واقعا چیست!؟

علل ایجاد مشکلات پروستات !

همچنان که سن آقایان بالاتر می رود پروستات آن ها نیز معمولا بزرگتر می شود. اکثر این بزرگ شدن پروستات ها از سنین بعد از 50 سالگی شروع می گردد بنابراین این مشکل در افراد پیر خیلی دیده می شود. خود این واقعیت که پروستات بزرگ می شود به خودی خود اهمیتی ندارد و در واقع مشکلی که ایجاد می شود به اندازه واقعی پروستات ربطی ندارد. با این حال پروستات اطراف مجرایی را که از مثانه خارج می شود و به آن پیشابراه گفته می شود را احاطه کرده است و بزرگ شدن پروستات باعث فشرده شدن این پیشابراه و باریک شدن سوراخ خارجی مثانه می گردد. در این حالت انسداد ایجاد شده و موجب آهسته شدن جریان ادرار می گردد.

علایم انسداد پیشابراه !

از آنجایی که انسداد پیشابراه به تدریج رخ می دهد بسیاری از آقایان متوجه این وضعیت نمی شوند. آن ها ممکن است متوجه شوند که جریان ادرار آن ها مثل زمان جوانی شان به راحتی صورت نمی گیرد و از قدرت کمتری برخوردار است. وقتی این انسداد شدیدتر شود ممکن است تاخیری در هنگام شروع ادرار کردن ایجاد شود و در انتهای ادرار کردن نیز ادرار به صورت قطره قطره خارج شود. از آنجایی که مثانه به طور کامل از ادرار خالی نمی شود ممکن است این افراد این احساس را داشته باشند که هنوز در مثانه شان ادرار وجود دارد.

چگونگی بروز علایم ناراحت کننده !

مشکلات انسداد پیشابراه ممکن است زیاد هم ناراحت کننده نباشد. با این حال مثانه مجبور است که برای غلبه بر این انسداد پیشابراه کار بیشتری انجام دهد و پس از مدتی این وضعیت می تواند در عملکرد مثانه تاثیر بگذارد. بعضی از آقایان دچار علایم ناراحت کننده ای می شوند. این افراد به دفعات زیادی برای ادرار کردن به توالت می روند و در هر بار نیز احساس عجله کردن در ادرار دارند و نمی توانند برای مدتی جلوی ادرار خود را بگیرند.

اگر این مشکلات در هنگام شب هم ادامه یابند و شخص را مجبور کنند که در هنگام شب چند بار از خواب بلند شده و به توالت برود، مشکل بی خوابی و کم خوابی هم به سایر مشکلات اضافه خواهد شد. این وضعیت نه تنها می تواند برای خود فرد مشکل ایجاد کند و او را از انجام سفرهای طولانی مدت و یا رفتن به فروشگاه ها برای خرید کردن باز دارد، بلکه برای خانواده، دوستان و همکاران خودش نیز موجب مشکلاتی شود. در حقیقت دوستان و بستگان اغلب بیشتر از خود فرد از این وضعیت آگاهی دارند تا خود فرد بیمار زیرا مبتلایان به این مشکل کم کم به این وضعیت عادت می کنند و این مسئله را به عنوان یک قسمت از زندگی شان می پذیرند.

 

همچنین بخوانید:  حفظ سلامت پروستات با 5 ماده غذایی

 

احتباس حاد ادراری یا بند آمدن ادرار !

گاهی اوقات فردی که دچار بزرگی پروستات شده است به طور ناگهانی قادر به ادرار کردن نمی باشد. مثانه پر از ادرار شده و بسیار دردناک می گردد. این وضعیت را اصطلاحا احتباس حاد یا بند آمدن ادرار می گویند. گاهی اوقات برای ایجاد این احتباس ادراری دلیلی وجود دارد که می توان آن را پیدا نمود. احتباس حاد ادراری یکی از عوارض شایع عمل های جراحی نیز می باشد و حتی یک عفونت تنفسی هم می تواند باعث این احتباس شود. همچنین یبوست نیز می تواند باعث احتباس یا بند آمدن ادرار گردد.

بعضی از آقایان وقتی که مثانه شان پر و لبریز از ادرار می گردد دچار احتباس ادراری می شوند. این وضعیت معمولا در مواقعی که شخص به سفرهای طولانی مدت می رود اتفاق می افتد. معمولا در تعطیلات آخر هفته که افراد به سفر می روند به علت اینکه مایعات زیاد مصرف می شود و توالت هم در دسترس نمی باشد مثانه پر شده و ممکن است احتباس ادراری ایجاد شود. مشکل دیگری که می تواند باعث این وضعیت شود سرد شدن هوا است.

احتباس مزمن ادراری !

احتباس بی درد ادراری در طی چندین ماه یا چندین سال به آهستگی ایجاد می شود و باعث می شود که مثانه به اندازه چهار یا پنج برابر حالت طبیعی اش ادرار در خود جمع کند، مردان معمولا از این وضعیت آگاهی ندارند اما گاهی اوقات پر شدن بیش از حد مثانه باعث می شود که قطرات ادرار به بیرون نشست کرده و شلوار فرد را خیس نماید. در موارد اندکی فشار ادرار موجود در مثانه می تواند افزایش یافته و باعث صدمه به کلیه ها شود. این وضعیت نسبتا نادر می باشد اما اگرچه اکثر مردان مبتلا به مشکلات پروستات احتمال کمی دارد که به نارسایی کلیه ها دچار شوند. درمان مناسب در مراحل اولیه باعث درمان کامل آن ها می گردد. بنابراین اهمیت زیادی دارد که با انجام آزمایش هایی این موارد را هم شناسایی کنیم.

پروستات واقعا چیست!؟

پروستات واقعا چیست!؟

سایر عوارض !

اگر نتوان مثانه را به طور کامل از ادرار خالی نمود هر مقدار ادراری که در مثانه باقی بماند می تواند دچار عفونت شده یا اینکه کریستال های موجود در ادرار کردن، سوزشی ایجاد می شود که به آن اصطلاحا سوزش ادرار گویند. به خاطر عفونت های مکرر ادراری هم می توان عمل جراحی پروستات را انجام داد اما گاهی اوقات این علایم مربوط به التهاب پروستات هستند. در بعضی مواقع یک پروستات بزرگ می تواند خونریزی کند اما خونریزی ها معمولا به دلایل دیگری نیز اتفاق می افتند که همیشه باید بررسی شوند. گاهی اوقات خونریزی های مکرر پروستات دلیلی برای انجام عمل جراحی آن می باشد.

چرا پروستات بزرگ می شود !؟

اکثر بزرگ شدن پروستات ها به دلیل رشد بی ضرر بافت پروستات رخ می دهند و یک قسمت از روند طبیعی پیری محسوب می گردند. بزرگ شدن پروستات می تواند به دلیل سرطان پروستات یا التهاب پروستات نیز باشد.

سرطان پروستات !

پروستات یکی از اعضای بدن است که می تواند سرطانی شود. سرطان های پروستات معمولا در قسمت خارجی آن ایجاد می شوند و ممکن است در ابتدا باعث انسداد راه پیشابراه هم نشوند. بسیاری از آقایانی که دچار سرطان پروستات هستند به طور همزمان نیز دارای بزرگ شدن خوش خیم پروستات در قسمت داخلی آن باشند و اغلب علایم این بزرگ شدن خوش خیم پروستات است که آن ها را مجبور می کند به پزشک مراجعه کنند. در این مواقع است که آن ها می فهمند به غیر از بزرگ شدن خوش خیم پروستات دچار سرطان پروستات هم هستند.

در اطراف قسمت خارجی پروستات، یک لایه نازک بافتی قرار دارد که به آن کپسول گفته می شود. در ابتدا تومور سرطانی در داخل این کپسول قرار دارد اما وقتی که تومور بزرگ می شود از کپسول عبور کرده و به بافت های اطرف پروستات گسترش می یابد. همچنین ممکن است سلول هایی آن جدا شده و به سایر قسمت ها بروند. این سلول ها در غدد لنفاوی اطراف پروستات به دام می افتند و در آنجا به عنوان یک تومور ثانویه به رشد خود ادامه می دهند، تومورها همچنین می توانند از طریق عروق خونی نیز انتشار یابند که معمولا به استخوان های ستون فقرات و استخوان لگن گسترش پیدا می کنند.

پزشک وقتی که در معاینه پروستات یک توده سخت و ناهموار را احساس نماید به وجود سرطان پروستات مشکوک می گردد. با این حال تومورهای خیلی کوچک ممکن است در هنگام معاینه با انگشت مشخص نشوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون پروستات را با خواص تنظیم کننده غده پروستات مردان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميایی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0