topNotif

چرا احساس گرسنگی می کنیم

1709 بازدید
11 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

آیا می دانید چگونه و چرا احساس گرسنگی می کنیم ؟

بیشتر مردم تصور می کنند که خالی بودن معده سبب می شود تا احساس گرسنگی کنیم، ولی این مسئله درست نیست، چون گرسنگی هیچ ارتباطی با خالی بودن معده ندارد. به عنوان مثال شخصی که تب دارد ممکن است معده اش خالی باشد ولی احساس گرسنگی نکند، همین طور زمانی که یک نوزاد متولد می شود ممکن است برای چند روز احساس گرسنگی نکند.

علت گرسنگی چیست ؟

احساس گرسنگی در اثر تخلیه خون از مواد غذایی ایجاد می گردد. کمبود مواد غذایی در خون نیز در اثر مصرف انرژی به هنگام کار روزانه ایجاد می شود. به همین دلیل است که شخص بیمار به علت اینکه در حال استراحت است و مقدار کمی انرژی مصرف می کند، بنابراین ممکن است احساس گرسنگی نکند.

کمبود مواد غذایی در خون سبب می شود تا اعصاب پیامی به مرکز گرسنگی در مغز بفرستند که سبب فعال شدن روده ها و معده گردد. مرکز گرسنگی مانند ترمز بر روی فعالیت معده و روده عمل می کند، به این ترتیب که وقتی مواد غذایی خون کافی باشد، این مرکز فعالیت روده ها و معده را متوقف می نماید.

چرا احساس گرسنگی می کنیم

چرا احساس گرسنگی می کنیم

ترکیبات اصلی غذا :

ترکیبات اصلی غذا شامل پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آب هستند. هر ترکیب نقش مخصوص به خود را ایفا می کند. پروتئین ها ترکیبات نیتروژنی هستند که برای رشد بدن، بازسازی عضلات و بافت ها مورد استفاده قرار می گیرند و از سوختن آن ها از هر گرم، چهار کالری حرارت ایجاد می شود.

ساده ترین پروتئین ها اسیدهای آمینه هستند که از تجزیه پروتئین های مرکب و پلی پیتیدها به دست می آیند. کربوهیدرات ها که مواد قندی بوده و بیشتر از ترکیب آن ها با اکسیژن انرژی به دست می آید. از سوختن هر یک گرم کربوهیدرات، چهار کالری حرارت ایجاد می شود. ساده ترین کربوهیدرات، گلوکز می باشد.

چربی ها انرژی حرارتی در بدن تولید می کنند و مواد معدنی استخوان ها و بافت ها را می سازند. در بین مواد مغذی پنج ماده معدنی زیر اهمیت بیشتری در سلامت بدن دارا می باشند که شامل فلوئور، فسفر، کلسیم، ید و آهن می باشند.

ویتامین ها بدن را در برابر بعضی از بیماری ها حمایت می کنند که به دو صورت محلول در چربی و محلول در آب وجود دارند. آب یک ترکیب حیاتی و مهم برای سلول ها است، که مواد غذایی در اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن حمل می کند، کمبود هر یک از عناصر غذایی در بدن علت عمده گرسنگی می باشد.

 

همچنین بخوانید:  کاهش وزن با کندر

 

فرآیند جذب پروتئین، قند و چربی در بدن :

بعد از هضم غذا در معده، مولکول های مواد غذایی به طرف روده کوچک می روند که عمل هضم و جذب غذا را بر عهده دارد و در آنجا غذا با سه شیره گوارشی دیگر یعنی صفرا، شیره لوزالمعده و شیره ی روده مخلوط می شود.

  1. کبد صفرا تولید می کند و عمل اصلی آن هضم چربی هاست
  2. شیره لوزالمعده هم سبب تجزیه پروتئین ها به اسید آمینه می شود
  3. شیره روده، قندهای مختلف موجود در غذا را به گلوکز تبدیل می کند

تمام این اعمال توسط آنزیم های مختلفی انجام می گیرند و قسمت اصلی هضم غذا در حقیقت در روده کوچک انجام می شود.

چرا بعد از خوردن غذا احساس خواب آلودگی می کنیم :

پس از هضم غذا عمل جذب پروتئین ها، قندها و چربی ها، توسط پرزهای روده کوچک و رگ های خونی موجود در دیواره روده انجام می گیرد و موادغذایی مورد نیاز به بدن وارد می شود و انجام این عملیات سبب می شود تا خون بیشتری به معده برود، چون در این حالت فعالیت معده بیشتر است و این عمر موجب می شود که خون کمتری به مغز برسد و فعالیت مغز کم شده و فرد احساس خواب آلودگی می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

عرق نسترن را با خواص رفع انقباض غیر ارادی ماهیچه های معده، ضد اسکوریوت، رفع بیماری های ناشی از ورم و التهاب کلیه، ادرارآور، سرشار از ویتامین ث، مقوی قلب و اعصاب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0