topNotif

خشک کردن نعنا در خانه

7408 بازدید
13 تیر 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

خشک کردن نعنا در خانه و روش های نگهداری آن ؟

در فصول گرم سال می توانید این سبزی ارزشمند را خشک و در طول سال مصرف کنید. نعنا خشک برای دوغ، ماست، سالاد، آش، سوپ، کوکو و بسیاری از غذاهای دیگر کاربرد دارد.

خشک کردن نعنا با آویزان کردن

از بهترین روش های خشک کردن نعنا به صورتی که سبزی برگ های آن حفظ شود، آویزان کردن نعنا است. در این روش 5 تا 7 نعنا با ساقه اش را کنار هم قرار دهید و از قسمت انتهای ساقه به وسیله کش یا نخ، آن ها به همدیگر ببندید تا یک دسته نعناع به دست آید. در اتاق مناسبی که شرایط آن در زیر آمده است، یک بند یا طناب در طول اتاق ببندید. بعد از این که تمام نعناع ها را دسته بندی کردید، با گیره لباس یا طناب یا نخ محکم به بندی که در اتاق نصب کرده اید متصل کنید. اتاقی که نعنا با این روش خشک می شود شرایطی دارد که باید رعایت شود:

• اتاقی تاریک باشد و یا نور مستقیم خورشید به آن نتابد. • دمای اتاق همان دمای معمولی اتاق یعنی 21 تا 27 درجه سانتی گراد است. • تهویه اتاق خوب و دور از گرد و غبار باشد.

بین 1 تا 2 هفته زمان نیاز است تا نعنا با این روش خشک شود.

 

خشک کردن نعنا در خانه

خشک کردن نعنا در خانه

 

خشک کردن نعنا در فر و مایکروویو

در روش خشک کردن با فر، برگ های نعنا خیلی سریع خشک می شوند و سرعت بالای خشک شدن باعث حفظ رنگ، طعم و خواص نعنا خواهد شد. اما بدانید که حرارت زیاد نیز خواص نعنا را کاهش می دهد. بر روی سینی فر، برگ های نعنا را بچینید، نباید نعنا را به صورت زیاد و متراکم روی سینی قرار دهید بلکه حداکثر ارتفاع انباشتگی برگ ها روی هم، 2 تا 3 سانتی متر باشد. فر را روشن کنید و در دمای 82 درجه سانتی گراد به مدت 2 تا 4 ساعت قرار دهید. هر 15 دقیقه، نعناها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شود. اگر بخواهید نعنا را در مایکروویو خشک کنید زمان کمتری می برد. (البته سعی کنید از روش های سنتی استفاده کنید) برگ های تمیز و شسته شده را روی پارچه یا سینی مایکروویو قرار دهید و به مدت 1 تا 3 دقیقه دستگاه را روشن نگه دارید و هر 30 ثانیه یک بار نعناع را زیر و رو کنید.

 

همچنین بخوانید:  معرفی فواید و مضرات نعنا برای خانم باردار

 

ذخیره و نگهداری نعنا خشک شده

زمانی که نعنا به طور کامل خشک شد، برگ های نعنا را از ساقه خشک شده جدا کنید. آن ها را در شیشه هایی با درب محکم و دور از رطوبت قرار دهید. تا چند روز اول، شیشه را کنترل کنید تا رطوبتی در نعنا باقی نمانده باشد چرا که رطوبت، سبب کپک زدن آن می شود. اگر نعنا را برای چای نعنا می خواهید می توانید برگ های درسته خشک شده را در شیشه نگهداری کنید. ولی اگر برای نعنا داغ می خواهید بایستی نعنا را آسیاب و الک کنید. نعنا باید در شیشه های در دار، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نعنا خشک را با خواص ضد میکروب، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد نفخ و اسپاسم، آرامبخش، ترشح کننده صفرا، معطر، خنک کننده، درمان سو هاضمه (نفخ، قولنج) و خوشبو کننده دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0