topNotif

خواص درمانی انجیر و ارزش غذایی آن

1840 بازدید
22 شهریور 96
عطارک
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

خواص درمانی انجیر و ارزش غذایی آن را بیشتر بشناسید

انجیر (Common fig) میوه ای شیرین از تیره توت است که دارای خواص بسیاری می باشد. این میوه را به صورت خشک و تازه مصرف می کنند و در برخی مراسم ها (شب یلدا ، عید نوروز و…) خشک شده آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. میوه این گیاه دارای مواد قندی فراوان و طبیعتی گرم است و ضمن استفاده غذایی جز ملین های قندی نیز به شمار می رود. مصرف میوه انجیر برای درمان یبوست متداول است و در برخی مناطق برگ، شیره و پوست درخت آن نیز مصرف پزشکی دارند. حال در این مقاله به بررسی مضررات و خواص درمانی انجیر خواهیم پرداخت.

مشخصات ظاهری گیاه انجیر

انجیر (Ficus carica) درختی است یک پایه (گل های نر و ماده از هم جدا هستند)، از خانواده انجیریان یا همان توت ها (Moraceae) که از راسته گل سرخیان (Rosales) می باشد. برگ انجیر به صورت پنجه ای و دارای 3 تا 5 لوب است. میوه آن در واقع میوه نیست بلکه رسپتکل یا زایده ایی است که حاوی تعداد زیادی گل های ریز می باشد. رنگ پوست میوه معمولا زرد، سبز، سیاه و بنفش می باشد . انجیر در مناطقی که زمستان ملایم و تابستان طولانی دارند به خوبی پرورش می یابد.

محل رویش و پراکنش گیاه انجیر

بیش از 600 نوع از این گیاه شناسایی شده است. خاستگاه اصلی درخت انجیر مناطق اطراف دریای مدیترانه بوده و اکنون در نقاط مختلف دنیا خصوصا نواحی نیمه گرمسیر پرورش می یابد. درخت انجیر در بیشتر نقاط کشور ایران نیز می روید. مناطقی که انجیر در آن کشت می شود عبارتند از: استان فارس (شهرستان استهبان، شهرستان نی ریز، شهرستان میمند، روستای نوایگان، روستای کرفت، روستای آبسرد، روستای آرجویه، روستای شاغون)، استان لرستان (شهر خرم آباد، بخش زیودار، شهرستان پلدختر در ناحیه روستای امامزاده بابازید)، استان مازندران (اکثر مناطق استان مازندران، شهرستان گلوگاه)، استان خراسان جنوبی (شهرستان طبس روستای چیروک)، استان کردستان (منطقه اورامانات)، استان کرمانشاه (شهر پاوه، شهر ریجاب، شهرستان جوانرود).

 

خواص درمانی انجیر و ارزش غذایی آن

خواص درمانی انجیر و ارزش غذایی آن

 

ترکیبات شیمیایی موثر در انجیر

ترکیبات شیمایی موثر در انجیر شامل پلی فنول ها، فیتواسترول ها، کومارین ها، برخی از آنزیم ها، پکتین و بنزالدئید می باشد.

ارزش غذایی انجیر

بر اساس جدول ارزش غذایی در 100 گرم انجیر، 79.11 میلی لیتر آب، 74 کالری، 0.75 گرم پروتئین، 19.18 گرم کربوهیدرات، 0.3 گرم چربی2.9 گرم فیبر و 16.26 گرم قند وجود دارد. علاوه بر این، میوه انجیر حاوی مواد معدنی و ویتامین های بسیاری نظیر کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم، روی، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، ویتامین ب 5، ویتامین ب 6، ویتامین ب 9 (اسید فولیک)، ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین کا می باشد.

خواص درمانی انجیر

کمک به کاهش وزن

انجیر حاوی مقدار زیادی فیبر است که در روند کاهش وزن به افراد چاق کمک می کند. فیبر موجود در این میوه سبب کاهش اشتهای کاذب و دریافت کالری اضافی می شود. البته لازم به ذکر است که انجیر دارای کالری نسبتا زیادی است و باید در مصرف آن اعتدال رعایت شود.

کاهش اختلالات دستگاه گوارش

انجیرها یک درمان موثر برای مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، و انقباضات روده ای هستند. فیبر بالای این میوه به ارتقا سلامت روده و بهبود حرکات روده ای کمک کرده، بنابراین از بروز یبوست پیشگیری می کند.

کنترل دیابت

مطالعات نشان می دهد که برگ انجیر در کاهش سطح قند خون موثر است و محتوای بالای فیبر درمیوه انجیر نیز ممکن است به کنترل میزان قند خون در افراد دیابتی کمک کند. همچنین، وجود پتاسیم در آن به تنظیم جذب قند، بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین کمک می کند.

کاهش سطح کلسترول

انجیر حاوی یک نوع فیبر محلول در آب به نام پکتین است که به کاهش کلسترول کمک می کند. این ماده از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند. علاوه بر این، فیبرها از مصرف بی رویه غذا کاسته، در نتیجه چربی دریافتی نیز کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید:  فواید انجیر خشک برای زنان باردار

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

همان طور که اشاره شد انجیر و همچنین برگ های آن به کاهش سطح تری گلیسرید در خون كمك می كنند. همچنین، انجیر خشک نیز غنی از مواد مغذی مانند فنل ها، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 می باشند. علاوه بر این، انجیر حاوی مقدار زیادی پتاسیم و مقادیر ناچیزی سدیم است، به همین علت فشار خون بالا را کاهش می دهد. بنابراین، مصرف انجیر باعث کاهش کلسترول و فشار خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

میوه انجیر از نظر دارا بودن ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها بسیار غنی می باشد به طوری که به کنترل سطوح اسید های چرب و ویتامین ای در خون کمک می کند. همچنین، وجود این آنتی اکسیدان ها، بدن را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند، در نتیجه از بیماری های مزمن مانند سرطان جلوگیری می شود. عدم تعادل هورمونی که پس از یائسگی در زنان رخ می دهد بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد، بنابراین بدن توانایی خود را برای مبارزه با رادیکال های آزاد از دست داده و احتمال سرطان به ویژه سرطان سینه، افزایش می یابد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند انجیر مقاومت بدن را افزایش داده و به جلوگیری از سرطان پستان کمک می کند.

نسخه های درمانی با انجیر در طب سنتی

  • استفاده از دمنوش برگ های انجیر به کاهش سطح آنزیم های کبدی کمک کرده و در درمان بیماری های کبدی مانند سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) بسیار موثر واقع می شود.
  • مالیدن شیره تازه درخت انجیر بر روی زگیل 1تا 2 بار در هفته (به مدت یک ماه) به درمان زگیل کمک می کند (البته این روش در مطالعات حیوانی بسیار مفید بوده و برای اثر بخشی آن بر روی انسان به مطالعات بیشتری نیاز است).
  • انجیر پخته شده (به صورت موضعی) در درمان آبسه لثه و سیاه زخم استفاده می شود.
  • افردی که یبوست دارند می توانند میوه انجیر را در شیر گاو خیس کرده و بنوشند تا یبوست آنان مرتفع می گردد.
  • میوه انجیر برای افرادی که سرفه های رطوبی دارند، مفید است. افرادی که سرفه های غیر رطوبی و خشک دارند، می توانند میوه انجیر را با میوه هلو خیس کرده و مصرف کنند. اگر سرفه رطوبی باشد انجیر را به تنهایی و بدون خیس کردن می توان میل کرد.
  • افرادی که لاغر هستند اگر به مدت چهل روز هر روز مقداری انجیر را با مقداری انیسون بخورند بدن آنان فربه خواهد شد.
  • اشخاصی که از مشکل قولنج یا یبوست رنج می برند و شکم دردهای سخت می گیرند، مقداری انجیر را با 1/5 آن مغز گردو کوبیده و میل کنند، این مشکلات مرتفع می گردد.
  • استفاده از میوه انجیر به همراه شیر یا به تنهایی سبب افزایش انرژی و میل جنسی می شود، لذا به باروری کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

انجیر خشک را با خواص کمک به کاهش وزن، درمان یبوست، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان، تنظیم کننده فشار خون، درمان اختلالات پوستی، پیشگیری از زایمان زودرس، تقویت حافظه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0